Recensie

Xmal Deutschland: Early Singles 1981 - 1982 (vinyl)

Genre(s)


Begin jaren 80 had de punk de weg vrijgemaakt voor een nieuwe generatie jonge muzikanten die vanuit een 'do it yourself' mentaliteit aan hun grote avontuur begonnen.  In Duitsland had deze microbe een aantal dames te pakken (Xmal Deutschland was aanvankelijk een ‘meidengroep’) en prompt richtten zij in 1980 Xmal Deutschland op.  Deze Hamburgse band zou zeer snel uitgroeien tot de beste gothic (rock) groep die in dat decennium bij onze oosterburen werd gebaard. Vooral omdat ze al snel een zeer eigen vol en ietwat bevreemdend claustrofobisch en donker geluid in hun sound wisten te verpakken en o ja, er was natuurlijk ook frontdame Anja Huwe die met haar herkenbare en ietwat ijzig dwepende stem de ban van duellerende gitaren en ritmes wist te doorbreken en van haar stem als het ware een instrument maakte.  

Albums “Tocsin” (4AD, 1984) en “Fetisch” (4AD , 1983) zijn absolute parels in hun genre, daarna ging het met albums als “Viva” (Phonogram, 1987) en “Devils “(Metronome, 1989) een meer commerciële richting uit en in 1990 gaf de groep er de brui aan, zonder dat de grote doorbraak er kwam. Een beetje vreemd misschien dat überhaupt een Amerikaans cult en underground label als Sacred Bones nu uitpakt met een drager waarop de eerste singels van deze legendarische band zijn verzameld. Meer zelfs datzelfde label pakt ook uit met nieuw werk van frontdame Anja Huwe die tientallen jaren na haar Xmal Deutschland avontuur terugkeert naar de muziek. Anja Huwe bouwde ondertussen een carrière uit in de kunsten. Maar over haar soloalbum “Codes” leest u zeer binnenkort elders op deze website meer.

Terug naar haar jeugdjaren, toen in 1981 het ZickZack label van Alfred Hilsberg, bedenker van de term Neue Deutsche Welle, de groep de kans geeft om een eerste  7” “Schwarze Welt / Grosstadindianer / Die Wolken” op zijn label uit te brengen. Sterk beïnvloed door punk hoor je hier een groep die op zoek is naar een eigen geluid, al priemt de kracht van Anja Huwe’s stem  hier al duidelijk door de ‘zwarte wolken’ heen. Vooral “Schwarze Welt” ademt een grote toekomst, terwijl andere nummers een beetje twijfelen tussen punk en de sterker door alternatieve pop (tot zelfs ska toe) beïnvloede Neue Deutsche Welle waarin de synths hun intrede deden.  

Xmal Deutschland zou pas echt naam maken met de 12” “Incubbus Succubus” die in 1982 bij datzelfde ZickZack verschijnt. Het titelnummer wordt legendarisch en laat voor het eerst het ‘goth’ geluid horen waarmee de groep zich recht naar het zwarte hart van een nieuwe generatie, de eerste zeg maar, goths zal spelen. Prachtige in mysterie opgetrokken spanningsbogen op een dansbare maalstroom van prikkelende ritmiek en dwepende geluiden. Op heden staat dit nummer nog altijd als een ‘spokend’ huis. “Incubbus Succubus” werd in 1983 als “Incubbus Succubus II” met op de B -kant het nummer “Vito” trouwens hernomen door het 4AD label waar de groep in 1983 tekende en zoals eerder verteld, zijn twee beste albums op zou uitbrengen. “Blut ist Leibe” en “Zu Jung Zu Alt” sieren de B-zijde van de originele 12” en staan met één been in de punk met het andere in de ontwakende goth scene.  

Dan is er ook nog het sterke “Allein” dat hier in een live versie (Nosferatu Festival Denemarken 1982) komt en “Kälbermarsch”, een nummer dat origineel is terug te vinden op de Zickzack “Lieber  Zuviel Als Zuwenig” verzamelaar. Uit op cd, cassette en vinyl, de vinyl die u trouwens gelimiteerd in heel wat kleurtjes kunt krijgen.  Sacred Bones bracht trouwens de originele releases ook opnieuw uit maar deze waren binnen de kortste keren uitverkocht en ook deze verzamelaar gaat snel de deur uit. Ik had niets anders verwacht.  U bent er dus maar beter (zeer) snel bij als u uw klauwen wil leggen op dit unieke tijdsdocument, al zeker op de vinyl.

Xmal Deutschland (facebook)

 

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.