Recensie

Vlimmer: Menschenleere

Genre(s)


Bezige bij Alexander Leonard Donat heeft naast zijn eigen label, Black Jack Illuminist Records ook tal van projecten lopen die zeer regelmatig van zich laten horen. Vlimmer is zowat het zwaartepunt van zijn creatieve en muzikale brein en bracht eind vorig jaar het nieuwe album “Menschenleere” uit, dat weerom met huisvlijt en oog voor esthetiek fraai verpakt is. Zo krijgt u er ter illustratie een aantal fotootjes bij en  is zeer veel zorg besteed aan de lay-out. Een meerwaarde zonder meer, maar u wil natuurlijk ook weten hoe deze nieuwe Vlimmer klinkt.  

Wel, apart en uniek, al is het duidelijk dat Alexander Leonard Donat kookt met gekende ingrediënten, ik heb het dan over post punk, dark wave, ebm en electro pop onder andere, maar daar altijd een eigen smaakvolle kruiding aan toe weet te voegen. Wat meteen opvalt is dat deze “Menschenleere”, thematisch handelend over een wereld nadat de mensheid zichzelf heeft uitgeroeid, in zekere zin dansbaar klinkt. De albumtitel duidt op een planeet zonder menselijke aanwezigheid, waar mogelijks nog de muziek van deze Vlimmer resoneert.

Van de electro pop op “Schädelhitze” tot de new wave / shoegaze van “Schwimmhand” over de strakke elektronische aangestuurde en getormenteerde post punk van het titelnummer of het apocalyptisch dansbare “Nopostion” maar telkens ook weer met afwijkende spanningsbogen en verrassende engagementen: dat is Vlimmer. Wellicht net daardoor één van de meer originele en meest onderschatte artiesten in de scene van dit moment.

“Erdgeruch” (zie clip), de opener van dit 11 nummers tellende album, verzoent al meteen electro pop en cold wave, post punk en new wave, ebm en dark wave tot een eigenzinnig meerlaagse track die je meerdere keren hoort te beluisteren om echt naar waarde te schatten en dat kan van het volledige album worden gezegd. Een eerste luisterbeurt maakt van deze “Menschenleere” een vreemde (zwarte) eend in de bijt. Terwijl na meerdere luisterbeurten en een zekere muzikale verdieping het uitgebreide klankenspectrum pas echt tot je gaat doordringen.  De kracht van “Mathematik” bijvoorbeeld of de jaren 80 sfeer en dito experimenteerdrift met melodie en ritme zoals we die ook wel van die Neue Deutsche Welle kennen.

Vlimmer is dus niet voor een genregat te vangen maar biedt met “Menschenleere” iets wat Leonard Alexander Donat graag zelf darkgaze/industrial noemt, een geluid dat na een 18  delen tellende ep reeks (2015 -2020) aanving met het album “Nebenkörper” en op deze “Menschenleere” onvoorwaardelijk wordt doorgetrokken. Wie ben ik om hem tegen te spreken?

Vlimmer (facebook)

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.