Recensie

Verzamelaar: Anthologies Vol 4 (vinyl)

Genre(s)


Het Belgische Je M’en Fish label heeft een eigen compilatiereeks “Anthologies”, waarvan de eerste twee op tape en de meer recente op gelimiteerd vinyl verschenen. Voor de review van de derde, die ik als cult release omschreef klikt u hier, maar u leest dit vooral omdat u nieuwsgierig bent naar de vierde welke rond half augustus verschijnt maar nu al bij Dark Entries op de nikkelbak ligt. In zijn witte vinyl met blauwe vlek versie dan wel, gelimiteerd op slechts 100 exemplaren. Er is ook een gespikkeld exemplaar eveneens op 100 exemplaren.

Waar er op de derde meer goth rock en gitaar was te horen kiest de vierde meer voor de elektronische sferen, maar niet exclusief, van het meer weemoedige soort en dat wordt op de A-kant perfect aangezet met het wondermooie “Don’t Cry For Me” uit het album “Fragments Of Memories” van The Frozen Autumn, een naam die je niet meteen verwacht maar waarvan je content bent dat ze nog eens op een release prijken. Deze Italianen maakten en maken immers zeer sfeervolle synth wave avant la lettre. Hun nieuwe album verscheen recent bij Avantgarde Records, “The Shape Of Things To Come”. Meteen even een reminder.  

Van Noemi Aurora hoorde ik nog niet eerder, ze brengt dan ook een zeer recent nummer maar het blijkt de zangeres van het meer bekende Helalyn Flowers, hier ook present, te zijn die een soortement vrouwelijke aangestuurde melancholische synth pop brengt. Weerom muziekjes uit Italië. Een andere verrassing op die A-kant is het Nederlandse The Dreamside, die hier aanwezig is met “This Quest” uit 1994, terug te vinden op hun tweede album “Apaika”. In die jaren hadden deze Nederlanders ook hier bij ons succes met een soort gotische heavenly voices lang voor er van heavenly voices als apart genre sprake was. Later zou de term goth metal ook opduiken om deze band te typeren. Zo, alweer een stukje geschiedenis en we zijn ondertussen al aan de B-kant toe.

Uiteraard hoort er ook wat topmuziek van Belgische makelij op deze “Anthologies Vol 4” te staan. De live versie van het geniale “Tomorrow In The Papers” van legende The Neon Judgement hoeft geen uitleg meer, maar “The Wind” (1985) van het Oostendse Flesh & Fell is wel weer een aangename verrassing. De B-side van de cult song “Hunger," in een club mix als “The Hunger” bekend, maar wat mij betreft mede door het succes van “(The) Hunger” zwaar onderschat en ten onrechte helemaal vergeten. De groep maakte 10 jaar geleden een doorstart maar geen idee hoe het ondertussen met Flesh & Fell gaat.  

Dan is er het mooie “Ritual” van ImJudas, de andere helft van Helalyn Flowers, die ondertussen bij het Belgische Spleen+ label onderschreef en hier een mooie, sfeervolle dark wave song aflevert. Ook verrassend is Claus Larsen’s (inderdaad van Leather Strip faam) electrop pop project Am Tierpark dat hier ook present tekent met de singel “Cherry Blossom”. Met M73 danst de naald voor het laatst door de groeven van deze “Anthologies Vol 4”, een project dat me voorheen onbekend was maar waar John Mirland (eveneens achter de synths bij Am Tierpark), met Mirland al eerder present op Je M’En Fish achter schuilgaat. “Vampire” is weerom  sfeervolle electro pop die perfect in het sfeertje van deze verzameleraar past.

Je M’en Fish slaagt erin het verleden met het heden te verzoenen, het oudste nummer dateert van 1985 het meest recente van 2023 op een sfeervolle verzameling stukjes muziek die hoewel verschillend elkaar toch mooi vinden. De vierde kleurt minder Belgisch dan de derde editie maar mag evenzeer als een uniek, apart en fraai cultstuk beschouwd. Met de nadruk op melancholisch sfeervolle stemming danst u zo door de negen nummers van deze vinyl compilatie.  Kortom, kopen deze “Anthologies Vol 4”!

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.