Recensie

Ulrikes Dream: Levend & Luid

  • Besproken op

    20 februari 2023
  • Label

    Eigen beheer
  • Beoordeling

    9/10

Genre(s)


Deze Leuvense antifaband speelt een mix van hardcorepunk en metalcore in het Nederlands gezongen. Een recent Dark Entries interview met Ulrikes Dream vind je hier. De muziek doet me wat denken aan bands als The Exploited, GBH, MDC of Discharge maar dan in het Nederlands of we denken ook wel soms aan een meer militante versie van Belgian Asociality.

De bandnaam Ulrikes Dream (konsekwent fout gespeld want in het Engels hoort er eigenlijk een apostrof voor de s) verwijst naar Ulrike Meinhof van de RAF (Rote Armee Fraktion). De band deelt haar droom van een vrije klassenloze maatschappij maar voegt eraan toe dat ze het met de RAF niet altijd eens zijn (waren) over de te volgen weg daarnaartoe.

“Levend En Luid” (16 tracks, 37 minuten speelduur) werd live opgenomen op 16 december 2017 in jeugdhuis Sojo te Leuven (Kessel-Lo). Zanger-gitarist Hans heeft later de gitaren opnieuw ingespeeld en alles gemixt en gemasterd. De cd staat ook op Spotify en Bandcamp. Het live optreden dat hier werd vastgelegd ging door ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van Ulrikes Dream en dat wordt ook zo aangekondigd in de intro van het eerste nummer “Onder De Grond”. De cd werd uitgebracht ter ere van de 25ste verjaardag van de band op 17 december 2022, ook in JH Sojo.

Het artwork is getekend door  Niels, de drummer van onder meer Cop On Fire (dub) en Pesticide (crust) en hij is daar maar liefst 80 uur mee bezig geweest. Niels tekende ook de Suske & Wiske parodie op de cover van “Kermis In De Hel” van Donder, Hel & Hagel.

Ulrikes Dream bestaat uit zanger-gitarist Hans, bassist Erik en drummer Selle (Jochen). Hans kennen we ook als Hans Hagel van de antifa electro/new wave band Donder, Hel & Hagel en hij heeft een verleden in de anarcho ska-dub-reggae-punk band The Usual Suspects, allebei met thuisbasis Leuven. Erik zit ook in de Luikse crust/hardcoreband Ortika en heeft een verleden in de legendarische Leuvense parodiepunkband Les Baudouins Morts.

In de openingssong “Onder De Grond” worden de anarchistische en antifascistische idealen bezongen en nemen ze daarbij geen blad voor de mond: ‘De witte brigade maar dan in het zwart / ’t Verzet gaat in Leuven hard tegen hard / In de straten en onder de grond / De gevestigde orde zit diep in de stront / Diep in de stront.’

Veel korte nummertjes staan er op dit live album en drie nummers halen qua lengte zelfs de minuut niet. “Zet je Baas Op Straat” duurt 58 seconden met als complete lyrics ‘’t Is nog niet te laat, zet je baas op straat?’ en ‘Is jouw baas ook zo’n lul?’. “Kill  Sabam” duurt 28 seconden inclusief intro: ‘Dit nummer is opgedragen aan de mensen die ons een mail stuurden dat we hen nog niet betaald hadden. Rara wie dat zijn?’. Het nummer bestaat uit twee keer een riff en de kreet 'Kill Sabam!'. “Mr. Bond” tenslotte is een instrumentale hardcore versie van een James Bond tune. “Lege Huizen” haalt de één-minuut-grens net wel (68 seconden) en is een nummer over kraken. “In Bed Met Gerolf” tenslotte duurt exact een minuut.

“Bloed & Baseballbats” en “In Bed Met Gerolf” zijn nummers die een mooie illustratie zijn bij de paradox van de verdraagzaamheid van Karl Popper: ‘Wij verdraagzamen zijn verdraagzaam (duh) maar zijn onverdraagzaam tegen de onverdraagzamen (lees: fasco’s) ter bescherming van de verdraagzaamheid’. Iets minder intellectualistisch kunnen we ook stellen dat dit antifa strijdsongs zijn waarin de fascisten ferm op hun bakkes krijgen: ‘Als de fasco’s bij u binnen staan, hoe pakt ge dat aan? Smeken om genade of op hun bakkes slaan!?’, zo luidt het in “Bloed & Baseballbats” en dit is een schoolvoorbeeld van een retorische vraag natuurlijk.

“Nachtmerrie In De Wetstraat” doet de Franse revolutie nog eens lichtelijk over, alleen is het nu niet de adel maar de regering die een kopje kleiner wordt gemaakt.

“Adminicastratie” is een al iets ouder nummer – voor hun 20ste verjaardag hadden ze beloofd om ook een stel oudere nummers te spelen - van in de tijd dat Vooruit nog SP(a) heette en Louis Tobback nog burgemeester was van Leuven. De burgemeester en zijn partij krijgen er hier zwaar van langs, begeleid door een betonnen riff: ‘Leuven is een SP gemeente met de S van Satan en P van Power’….“De Oorlog” (was eigenlijk maar een grapje) is ook zo een ouder nummer .

“Van 9 tot 5” is een song van hun eerste langspeler en handelt over de dagelijkse sleur in het arbeidscircuit, waarvoor we al getraind worden op school vanaf de kleuterklas: ‘Twee jaar en al naar school / Je eerste herinneringen worden gemaakt / Je wil reeds gekraakt / Getraind voor een leven van 9 tot 5 / Getraind voor het offeren van je geest zelfs je lijf.’

“Allemaal hetzelfde” gaat over nep-punks (het zou even goed over de fashion goths kunnen gaan in de new wave scene). Fakers, posers of hoe je ze ook wil noemen: ‘Eén grote hypocriete bende!!!’ en de lyrics van deze song kan je hieronder integraal nalezen.

“Laat Je Hond Thuis” gaat over iets waar ik mij zelf ook al vele jaren aan erger, namelijk punks die hun honden meenemen naar ultraluide punkconcerten in kraakpanden, jeugdhuizen en alternatieve clubs allerhande. Moet je weten dat hondenoren vijf keer gevoeliger zijn dan mensenoren. En het gaat trouwens niet enkel over het geluid. Ulrikes Dream zingen dan ook volkomen terecht: ‘Wij spelen te luid voor zijn oren / Die spots die doen zeer aan haar ogen / Glas in de zaal en heel veel kabaal / Glas in zijn poten, zijn baasje bezopen! / Laat je hond thuis, smeerlap!’.

“Stem Op Mij” is een song waar ze ooit een clip voor opnamen (zie hieronder) en die handelt over de hypocrisie van de postjespakkende politieke kaste met hun valse beloften in verkiezingstijd (maar eens het mandaat binnen vergeten ze die gezwind).

De live opname eindigt met twee langere nummers en tevens klassiekers van de band: “Anarchie In Leuven” (de titel spreekt voor zich) en (het tweede krakersnummer na “Lege Huizen”) “Kraken Gaat Door”.

De live opnames zijn erg goed van geluidskwaliteit en – belangrijk – de lyrics zijn heel goed verstaanbaar. Maar zoals gezegd werden de gitaren dus opnieuw ingespeeld. Dit is een geweldig plaatje voor fans van antifa crustpunk, anarchopunk, hardcore, metalcore met militante teksten. Het is een mooi hebbeding voor de fans maar even goed een ideale kennismaking met de band.

https://www.facebook.com/ulrikesdream

https://ulrikesdream.bandcamp.com

Allemaal Hetzelfde

Jij met je scène-gadgets en dito haren,

’t windt je op wanneer de mensen staren.

Je slijt je dagen door je af te vragen

Welke stoere outfit je morgen weer gaat dragen.

Je wil zo graag die enkeling zijn in ’t geheel,

Maar geloof me, zoals jou zijn er heel veel.

Je bent een mooie verpakking rond een lege doos,

Hetzelfde als de rest, volledig hersenloos!!!

Ik, jij, hij, zij, allemaal hetzelfde!

Ik, jij, hij, zij, allemaal hetzelfde!

Ik, jij, hij, zij, allemaal hetzelfde!

Eén grote hypocriete bende!!!

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.