Recensie

The Ultimate Dreamers: Echoing Reverie

  • Besproken op

    14 april 2023
  • Release datum

    17 maart 2023
  • Beoordeling

    8.5/10

Genre(s)


The Ultimate Dreamers hadden oorspronkelijk amper de jaren 80 overleefd. In hun eerste versie bestonden ze van 1986 tot 1991. Een mirakel deed de groep verrijzen tijdens de lockdown, toen frontman Frédéric in zijn oude archiefdozen op zoek ging naar de overblijvende opnames van de groep. In 2021 kwam dan ‘Live Happily While Waiting For Death’ uit, met een selectie nummers uit de vroege jaren.

Maar het bleef niet enkel bij het verzamelen en remasteren van oude nummers. Frédéric nam contact op met oude leden van de groep, en zowaar vond hij Bertrand (gitaar) en Joël (bas) bereid om terug op te treden. De groep werd aangevuld met Sarah op toetsen, die een verleden had in de uitstekende postpunkgroep Les Panties. Intussen is Sarah vervangen door Sandrine, die klassiek geschoold is en naast de toetsen ook nog cello speelt.

De groep concentreerde zich aanvankelijk op het hernemen van de oude nummers, maar al snel begonnen ze ook nieuwe nummers te schrijven, en daarvan is deze ‘Echoing Reverie’ het resultaat. Was ‘Live Happily While Waiting For Death’ nog vooral een plaat die bedoeld was voor jarentachtignostalgici, dan laat deze nieuwe plaat een heel modern geluid horen, dat weliswaar nog steeds in new wave gedrenkt is.

De keuze van de groep om zich bij de opnames te laten begeleiden door Len Lemeire – een man die zijn geloofsbrieven verdiend heeft met Implant, en samenwerkte met 32Crash en Anne Clark – laat het beste verhopen. We mochten de nieuwe nummers onlangs al eens live horen toen The Ultimate Dreamers zowaar het voorprogramma van The Legendary Pink Dots mochten spelen, en we stelden toen al een behoorlijke evolutie vast ten aanzien van de oudere nummers.

De single ‘Polarized’ kenden we ook al, en we hadden opgemerkt dat dit nummer complexer klonk, met diverse geluiden en een interessante opbouw. Het nummer ging trouwens gepaard met een mooie clip van Thomas De Moor, die we hieronder opnieuw met jullie delen. ‘A Day In The Life’ begint wat trager, maar versnelt na een korte strofe, waarmee The Ultimate Dreamers de link willen leggen tussen het dromerige – het blijven immers Dreamers – en het dansbare.

‘Piano Ghost’ werd uitgekozen voor een tweede mooie clip van Thomas De Moor, en start uiteraard weer met een dromerige piano, die opnieuw één van de vele onderdelen wordt van een vernuftig opgebouwd nummer. Onder de zes nummers op de vinyl bevindt zich ook een cover. Het slachtoffer is zowaar AC/DC en hun ‘Hell’s Bells’. Het nummer deed het goed op optredens van de groep, en is nu dus ook in studioversie voorhandig.

‘Midnight’ bevat sfeervolle gitaren en synths op een gedreven ritme, en met ‘Big Violent’ eindigt de vinyl met een gewelddadige uitbarsting. Wie voor de digitale versie gaat, krijgt nog twee nieuwe versies van het reeds oudere nummer 'I Love You?!', met de nadruk op de dansbaarheid. ‘I Loved You?!’ is de nieuwe versie volgens de groep zelf, en ‘Implant Loved You?!’ is natuurlijk van de hand van Len Lemeire. Die nummers kenden we trouwens al van de single van ’Polarized’, al is het leuk dat ze ook hierbij opgenomen zijn.

Besluit: The Ultimate Dreamers bewijzen hiermee dat ze nog steeds relevant zijn, ook al zit er meer dan dertig jaar tussen de nieuwe opnames en hun voormalig werk. Ze blijven niet hangen in nostalgie, al blijven ze wel trouw aan hun newwavewortels. De nieuwe composities zijn zorgvuldig opgebouwd en gevarieerd. Dit is het werk van uitstekende muzikanten, al heeft de deskundige ondersteuning van Len Lemeire vast ook bijgedragen aan het feit dat ik deze ep alleen maar kan aanraden.

Delen op

Tags

Over Xavier Kruth

Xavier Kruth bekeerde zich al op jonge leeftijd tot het gothicdom. Toen hij begon te puberen, moest hij lang zagen om een zwarte broek te mogen hebben. Toen hij tegenover zijn moeder argumenteerde dat hij gewoon om een zwarte broek vroeg, niet om zijn haar omhoog te doen in alle richtingen, repliceerde ze dat als hij nu een zwarte broek zou krijgen, hij daarna toch zijn haar torenhoog omhoog zou doen. Xavier was versteld over de telepathische vermogens van zijn moeder. Hij leerde destijds ook gitaar spelen, en sinds 2006 speelt hij in donkere kroegen met zijn melancholische kleinkunstliedjes in verschillende talen. In 2011 vervoegde Xavier het team van Dark Entries. In Dark Entries las hij ook dat The Marchesa Casati (gothic rock) een gitarist zocht, en zo kon hij een paar keer met de groep optreden. Later speelde hij bij Kinderen van Moeder Aarde (sjamanische folk) en werkte samen met Gert (kleinpunk). En het belangrijkste van al: in 2020 bracht hij samen met Dark Entries-collega Gerry Croon de plaat ‘Puin van dromen’ uit onder de naam Winterstille.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.