Recensie

The Jesus And Mary Chain: Glasgow Eyes

  • Besproken op

    15 juli 2024
  • Label

  • Release datum

    22 maart 2024
  • Beoordeling

    8.5/10

Genre(s)


De Schotse broers Reid wisten me reeds in mijn tienerjaren te amuseren en te ontroeren met albums als “Psycho Candy” (Blanco Y Negro, 1985) en “Darklands” (Blanco Y Negro, 1987) en eindelijk vond ik de tijd om hun meest recente album “Glasgow Eyes” een keertje te beluisteren. Er ligt immers een waanzinnig aanbod aan releases op de plank waar ik me dag in dag uit doorheen te worstelen heb en deze zat daar helaas niet bij. Gelukkig kom je er vrij makkelijk aan bij de platenboer en dan heb ik het over de fysieke versie, zowel van plaat als boer. Had ik beter eerder gedaan want zowat 40 jaar later ben ik opnieuw onder de indruk van deze broertjes, die wars van alle trends eigenzinnig als oude, grijze steenezels hun oprechte ding blijven doen.

Goed, de noise pop shoegaze van weleer is dan misschien een beetje uitgesleten, toch sluit deze  “Glasgow Eyes” wat mij betreft moeiteloos aan bij de wereldplaat, ok ik overdrijf lichtjes maar toch, die “Darklands” heet. De singel “Jamcod’ had me met zijn plotse gitaar 'noise' uithaal reeds gevloerd, maar dit album is in zijn totaliteit gewoon meesterlijk. Er waart nog altijd een zeker je m’en foutisme en een kwajongens sfeertje doorheen deze “Glasgow Eyes” die de werkelijkheid op een geheel persoonlijke en toch ook weer universele manier weet te vatten. Dat gevoel, ja dat had ik ook al bij “Darklands” waarover ik eerder sprak. Al kon ik dat toen als tiener alleen maar voelen en niet meteen onder woorden brengen.

Wat waren deze jongens toen in hun zwarte outfit heerlijk zwartgallig, wel dat zijn ze op hun manier nu nog. Met buitenbeentjes als “Discotheque”, de verwarde introverte rock van “Pure Poor” maar evenzeer de jeugdige zwierigheid van “Girl71” of de Joan Jett knipoog in “The Eagles And The Beatles”. Natuurlijk is dit een flinke portie rock, maar dat was “Darklands” ook, wie door de vettige rock of noise pop heen kan kijken ontdekt mooie, eenvoudige maar altijd zeer doeltreffende composities.

Luister gewoon eens naar “Silver Strings”, eenvoudig en doeltreffend en in dat opzicht ook gewoon mooi. Punt.  De nieuwe The Jesus And Mary Chain kent twaalf eigenzinnige songs die het beste in de broertjes William en Jim Reid bovenhalen. Mag ik zeggen dat een nummer als “Cheminal Animal” gewoon op “Darklands” had kunnen staan? Ja dat mag ik. Zelfs “Second Of June” ademt diezelfde sfeer, diezelfde ziel, diezelfde passie.  Een oude vos mag dan wel zijn haren verliezen, al lijkt dit voor William Reid wel zeer goed mee te vallen,  de streken zijn er voor altijd. Dat is vooral wat deze broers op “Glasgow Eyes” bewijzen. Ik zit de komende dagen, misschien wel weken vast  aan hun repertoire. Nu al heb ik “Darklands” klaarliggen bij de nikkelbak. Mag ik me weer eens 16 voelen? Ja, dat mag ik. Dit is het beste dat The Jesus And Mary Chain in hun zeg maar tweede leven wist te presenteren. Heerlijk!

The Jesus And Mary Chain

 

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.