Recensie

System Noir: Aftermath

Genre(s)


Ik merkte het al eerder op, op deze en andere virtuele pagina’s is het authentieke dark electro geluid opnieuw aan een opmars bezig of speelt hier het 'de aanhouder wint' principe'? Of komt alles dan toch gewoon terug?  Feit is dat ik tegenwoordig meer en meer wordt geconfronteerd met nieuwe releases die perfect het dark electro jasje aantrekken. Ook deze jongens uit Hannover, System Noir,  passen perfect in dit genre al is de band verre van nieuw.

De groep, waarvan de kern wordt gevormd door Björn Miethe en Daniel Gosewisch, liet voor het eerst van zich horen in 2016 met de ep “On The Other Side” (Danse Macabre), in 2018 was het tijd voor het albumdebuut “Do Not Pass That Door” (Danse Macabre) en met “Aftermath" presenteert dit project ons hun vierde album. Een typerend nieuw millenium / eeuw dark electro geluid (ik heb het over de jaren 2000) dat zelfs behoorlijk wat pop 'feel' en melodie toelaat in nummers als “Fade Away”, de hits in spe “Days Of Destruction” en “Lost Control” of “Worlds Collide” bijvoorbeeld. Dit laatste nummer laat scheurwerk van een gitaar toe, waardoor een begrip als crossover ook de kop opsteekt.

Maar er is natuurlijk wel enig meer,  zo is er het met een ebm ritme aangestuurde “Acceleration”, maar evenzeer de electropop ‘feel’ van “New Life” en het dwepende titelnummer. Deze “Aftermath”, goed voor 10 nummers, voegt niet echt iets aan het dark electro genre toe, maar doet gewoon 10 nummers lang waar de fans van dit genre van houden. Dansvloerbommetjes, die er vlot in gaan met zin en oor voor melodie. Fans van eerder vermelde genres mogen dit album dus met een gerust gemoed aanschaffen. System Noir geniet alvast de eer en het genoegen mijn laatste cd review te krijgen in mijn ijverige, voor Dark Entries dan toch,  jaar 2024!

System Noire (facebook)

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.