Genre(s)
Niet te verwarren met Svntax Error, de post-rock gitaarband uit Sydney waarvan we in het verleden het album “Message” bespraken. Er bestaan ook nog tal van andere acts met de naam Syntax Error of verwante schrijfwijzen. Dit is synta[XE]rror, een duo uit Wrocław, een grootstad in het zuiden van Polen. Deze synta[XE]rror zijn Bartosz “Kostia” Jakubicki en Artur “Blacha” Błaszczyk. De act gaat al mee van de late jaren 90 maar productief zijn ze niet echt.
“Abyad” was een cdr, in 2006 verschenen op slechts 99 exemplaren op het Poolse label War Office Propaganda. “Final” was een ‘echte’ cd, een jaar later uitgekomen op het Italiaanse label Ars Benevola Mater. Dan, na een hiaat van 14 lange jaren, verscheen in 2021 het album “[ . ] DOT” op het Poolse experimental-industrial-(dark)ambient label Zoharum en in 2022 was er dan dan uiteindelijk het vierde album “Element [Off] Crime”, weerom op Zoharum. Het album werd thuis opgenomen in 2008 reeds, zo vertelt ons de info op de hoes.
Het ganse album bestaat uit slechts één 41 minuten lange track, maar deze is opgedeeld in vier subtracks met gedetailleerde tijdsaanduiding op de achterkant van het ecopack. Elke subtrack duurt circa tien minuten en ze heten respectievelijk “Element First”, “Element Second”, “Element Third en “Element Fourth”.
“Element [Off] Crime” klinkt als een soort ritmische electro-industrial waarin af en toe vervormde spreekzang opduikt en het geheel doet me nog het meest denken aan Clock DVA ten tijde van “Buried Dreams” (1989), een album dat klonk als een soort mysterieuze, spannende en uitermate intrigerende donkere mix van industrial en EBM. Dit album ademt met zijn occulte, sinistere sound dezelfde sfeer en er zijn zeker ook muzikale parallellen, al gaat het bij synta[XE]rror dan wat meer richting IDM dan EBM.
“Element Second” is mijn favoriete subtrack en klinkt nog mysterieuzer dan “Element First”, waarmee het album al uitermate fascinerend begon. Ook dit is een ritmische electro-industrial getinte track. Meermaals duiken hier islamitische gezangen op, naast zwaar vervormde stemsamples en diverse ritmische effecten.
Er zit een zware kickdrum in de sound en gedehumaniseerde, bijna mechanische ritmes, meerlagige percussie en metalige geluiden steken continu de kop op doorheen de enigmatische en hypnotiserende synthesizermelodieën. De continu donker dreigende sound lijkt wel de voorbode van een grote misdaad (zie de titel van het album), ramp of – wie weet - de apocalyps.
“Element [Off] Crime” kwam uit als een ecopack gelimiteerd op 300 kopies en ik kan dit intrigerende album warm aanbevelen aan de fans van ritmische electro-industrial en acts als Clock DVA. Ik heb het al ettelijke keren gedraaid en kan er maar niet genoeg van krijgen. Een echte onderverdeling in tracks ware wel handiger geweest (zeker vanuit dj oogpunt) maar je hoort ons niet klagen.