Recensie

SVIN: Introducing SVIN

Genre(s)


Afgaande op de titel dacht ik met een debuutalbum te maken te hebben, maar nee, dit is reeds het zevende album van de Deense avantgarderock band SVIN. Inspiratie halen ze naar eigen zeggen bij ondermeer NIN, Swans, Einstürzende Neubauten, Rob Zombie, Coil en Neurosis. Van het genoemde lijstje hoor ik Coil er nog het meest in terug en vervolgens de Neubauten met hun recentere werk. Maar neem van mij aan dat  SVIN een bijzonder originele en eigenzinnige sound laten horen.

“Introducing SVIN” (9 tracks, 50 minuten speelduur) klinkt als een soort donkere avantgardistische psychedelica met elementen van industrial (rock), noiserock, jazz en postpunk en vooral veel experiment met een conventieloze punk attitude.

SVIN zijn een trio in de bezetting Henrik Pultz Melbye (saxofoon, klarinet, keyboards, EWI), Lars Bech Pilgaard (gitaar, keyboards) en Thomas Eiler (drums). Het trio wordt op dit album nog bijgestaan door Kasper Tranberg (trompet op “Årring” en “Punklort”) en door twee vocalisten (m/v) namelijk Bisse (echte naam Thorbjørn Radisch Bredkjær) en Marie Eline Hansen, elk te horen op één nummer waarvoor ze zelf ook de lyrics schreven. Beide vocalisten zijn geen onbekenden in het indie rock wereldje in Denemarken. De blaasinstrumenten zorgen voor een jazzy toets maar het blijft eigenlijk immer vrij harmonieus (verwacht geen hoofdpijn verwekkende free jazz annex ‘ketelmuziek’). Er zit ook redelijk wat elektronica in de sound.

“Herbalism” is de meest ambiente track maar klinkt behoorlijk beangstigend en onheilspellend. “Bøn” is de track met de mannelijke vocals, een soort weirde chants. Slottrack “Dødsensangst” bevat gesproken vrouwelijke vocals, maar ze zijn serieus vervormd door allerlei effecten. “Deadweight” is met zijn dikke 9 minuten de langste track en doet me op de een of andere manier wat denken aan Pink Floyd op hun donkerst en meest experimenteel zoals op het “Ummagumma” album uit 1969.

“Introducing SVIN” verscheen op LP, cd en digitaal op het vermaarde en door mij hooggewaardeerde Duitse label Tonzonen Records, gespecialiseerd in krautrock, spacerock, psychedelic rock, progressive rock en stoner rock. Voor fans van donkere psychedelica, avantgardistische prog, experimentele (post)punk en krautrock gerelateerde toestanden is dit een absolute aanrader.

https://www.svin-music.com

https://www.facebook.com/SVINmusic

https://svin.bandcamp.com

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.