Recensie

Sun Dial: Messages From The Mothership

Genre(s)


Gary Ramon heet het mastermind achter dé neopsychedelische cultband van de UK! Sun Dial werden opgericht door genoemde zanger en multi-instrumentalist die er ook nog verschillende andere bands en projecten op nahoudt of nahield, zoals het meer new wave getinte Mystery Plane en het trancey trippy soloproject Quad. Begin jaren 80 begon Gary Ramon met Modern Art, een electro/synthrock en minimal wave project dat echter steeds meer een psychedelische richting insloeg, waarna hij in 1989 het project ontbond en Sun Dial oprichtte. Daarnaast runt Gary Ramon ook het reissue label Acme Records. Het debuutalbum “Other Way Out” van Sun Dial uit 1990 werd intussen een begrip in de psychedelische scene.  

“Messages From The Mothership” is het tiende album van het trio Sun Dial. Het album komt uit op het door ons hooggewaardeerde Duitse Sulatron label op LP (180 gram gerecycleerd vinyl gelimiteerd op 300 copies) en op cd (eveneens 300 copies). 8 tracks staan er op het album en de cd versie bevat nog een instrumentale bonus ‘mystery’ track, niet aangekondigd in de tracklist, wat een totale speelduur van 50 minuten levert.  

Het album is geïnspireerd op het feit dat Gary Ramon op veertienjarige leeftijd een UFO zag in een verlaten moerasgebied. Dit levert het centrale thema van het album, dat vooral erg duidelijk naar voor komt op kant B met de songs “Edge Of Light”, titelsong “Messages From The Mothership” en “Saucer Noise”. Deze songs zijn wat langer (6 à 8 minuten) en gaan iets meer richting prog en krautrock. De vijf songs van kant A zijn iets korter en hebben meer single allure.

Invloeden van bands als King Crimson, Hawkwind en Pink Floyd vliegen je om de oren. Fuzzy gitaren in combinatie met een waar feest aan psychedelische keyboardklanken: hammonds, moogs én mellotrons, het zit er allemaal in. Voeg daarbij de mooie, psychedelische zang van Gary Ramon, die ook nog een begenadigd gitarist is en je laat je wat graag meesleuren in deze psychedelische maelstrom van spacerock, krautrock, acid rock, shoegaze, prog en aanverwante genres. Het is uitgesproken trippy muziek die je spontaan associeert met vloeistofdia’s, met hasj en met lsd.

Een van mijn favorieten is het bezwerende, hypnotische “Look Up To The Skies”. Helemaal weg zijn we ook van de fuzzgitaren in “Living For Today” en “Saucer Noise”. Het album opende al enorm sterk met “Echoes All Around” en “New Day” (zie de videoclip hieronder). Het up-tempo opzwepende “Edge Of Light” heeft het hoogste Hawkwind-gehalte en dan hebben we het nog niet over de prachtige titelsong gehad.  

Voor wie in is voor een synthese van zes decennia psychedelische rock van The Beatles en The Byrds over Pink Floyd, Hawkwind en Gong en over The Rain Parade en Ozric Tentacles tot de hedendaagse psychedelic rock bands op labels als Sulatron, is dit een ferme aanrader.

https://www.facebook.com/sundialofficial

https://sundialofficial.bandcamp.com

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.