Recensie

Soonago: Fathom

Genre(s)


Deze vierkoppige instrumentale post-rock en post-metal band uit het Duitse Bielefeld werd opgericht in 2014 en stelt ons heden zijn tweede album voor. De bezetting van Soonago bestaat uit Lukas Külker (gitaar), Niklas Teich (gitaar), Simon Kohler (bass) en Christian Blaue (drums). In 2017 brachten Soonago in eigen beheer hun debuutalbum “Nephele” uit en hier zijn ze met de opvolger, “Fathom” (4 tracks, 42 minuten speelduur). 

De muziek van het kwartet wordt gekarakteriseerd door een mix van heavy guitar riffing en melodieuze klanklandschappen. Soonago scheppen vier instrumentale soundscapes, die aldus erg dynamisch klinken met passages die variëren van erg atmosferisch tot serieus bruut en hard. Vergeleken met andere post-rock bands is de muziek behoorlijk riff georiënteerd en die riffs kunnen erg stevig zijn zodat we zonder schroom het post-metal etiket kunnen bovenhalen voor deze hardere passages. De groovy riffs geven de muziek trouwens een onmiskenbaar stoner tintje mee.

Mijn absolute favoriet is de tweede track, “Besa” waarin ook een cello opduikt, die nog wat meer bijdraagt aan het dynamische karakter van de muziek want in dit nummer zittens tevens de hardste en snelste gitaarriffs en drumpassages, zeker naar het einde toe.

Naar eigen zeggen worden Soonago vooral geïnspireerd door politieke gebeurtenissen. Welke, vragen we ons dan af, want dat is natuurlijk moeilijk te zeggen bij puur instrumentale muziek... Tijdens het ontstaan van het album in 2020 en 2021 werd de band overspoeld met politieke boodschappen en grieven, die hun reflectie vinden in de diversiteit en hardheid van de vier titels: “Evac” (8 minuten), “Besa” (13 minuten), “Apophenia” (10 minuten), en “Fathom” (11 minuten). Maar de vierde en laatste track, de titeltrack “Fathom” licht wel een tipje van de sluier want bevat weliswaar geen zang maar wel een soort vervormde filmdialogen en/of speeches met politieke inslag. Hoewel de stemmen vervormd zijn en bedolven onder gitaarriffs verstaan we er wel flarden van zoals ‘the world we want to live in is a world where everyone lives in freedom’ en verder verstaan we nog termen als ‘justice’ en ‘liberty’, termen waar je natuurlijk wel alle politieke kanten mee uit kan…

Het album komt uit op het eveneens in Bielefeld gevestigde, gerenommeerde indie/post-rock label Kapitän Platte op cd, op vinyl en digitaal. Voor fans van post rock/metal, prog rock/metal en stoner rock/metal.

https://www.soonago.de

https://soonago.bandcamp.com

https://www.facebook.com/soonago

 

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.