Recensie

Red Painted Red: That Was The Reason Why

Genre(s)


Een duo uit Manchester. Red Painted Red werd rond 2001 geformeerd uit de assen van een vorig project: de band Mantra.  Het duo bestaat uit S.Carroll en Yew en maakt muziek die omschreven kan worden als avant-pop en is het resultaat van een mix van diverse genres: dark wave (in de eerste plaats) en elementen van diverse alternatieve genres. We noemen alvast synthwave, trip-hop, glitch en neo-folk. Het klinkt allemaal vrij experimenteel en avantgardistisch maar toch best toegankelijk (tenminste toch voor de dark wave fan).

“That Was The Reason Why” (10 tracks, 38 minuten speelduur) is het vierde album van Red Painted Red en het eerste voor het Poolse dark ambient/industrial/experimental label Zoharum. Tot nu toe verschenen van Red Painted Red meerdere ep's en 3 albums: “Colours” (2009), “I Am Nothing” (2011) en “Hey Dum Dum” (2015).  

Tussen de Kraftwerk-achtige geluidjes van opener “Human Condition” worden een aantal mensen benoemd (zie ook de videoclip hieronder). Dit gaat van onschuldige en respectabele lui als ‘mother’, ‘artist’, ‘scientist’ en ‘explorer of fauna’ over zich meer problematisch gedragende personen als ‘self-mutilator’ en ‘narcissist’ tot regelrechte criminelen als ‘arsonist’, ‘abuser’ en ‘assassin’. Ook een ‘redeemer’ (verlosser) mocht niet ontbreken.

Veel keyboards en ‘retro’ orgels zitten er in de sound van dit album en ook nogal wat vreemde effecten en geluiden en veldopnames zoals kerkklokken in “Silence” en loeiende koeien in de avantgardistische dark wave van “Come To Me”.

Mijn favoriete track is ongetwijfeld “Silence”. Ergens heeft het een beetje een psychedelisch sixties Doors sfeertje (de orgels) maar evengoed doet deze experimentele postpunk me denken aan The Butthole Surfers ten tijde van “Rembrandt Pussyhorse” (1986). We horen psychedelische orgels in combinatie met kerkklokken en de videoclip (zie hieronder) is al even intrigerend en biologerend als de muziek zelf en speelt zich af op een kerkhof. De vocals zijn een soort vrouwelijke spreekzang, eindigend met de frase ‘redeem me’. Ja ze hebben bij Red Painted Red echt wel een preoccupatie met het thema van ‘de verlosser’. Ik ben helemaal in de ban van dit geniale nummer en van de videoclip.

“Field Of Life” geldt als mijn tweede favoriete song en bevat mooie vrouwelijke gothic/darkwave getinte zang (denk aan Siouxsie Sioux). De voorlaatste track, “Bird Love” klinkt als een soort spooky en psychedelische dark wave of synthwave. Het heeft ook iets sixties Pink Floyd. ‘Are you a ghost’, vraagt de vrouwenstem, ‘or a sprite in the night?’. ‘I can hear you’ en ‘I can feel your feet behind my feet’. En dan ettelijke keren: ‘Listen’. Ook een fluisterende mannenstem met veel effecten (de entiteit?) zit erin. Ook de slottrack, “Adrenaline”, is zulke mysterieuze, spooky, psychedelische, dark wave soundscape, nu met een half zingende, half fluisterende vrouwenstem.

Zoals we reeds aanhaalden klinkt het geheel naast psychedelisch en enorm mysterieus ook behoorlijk experimenteel en avantgardistisch en het verwondert me dan ook niets dat het album gemasterd werd door Martin Bowes, de man achter Attrition.

Ik kan “That Was The Reason Why” van Red Painted Red zeer warm aanbevelen aan fans van psychedelische en avantgardistische wave zoals bijvoorbeeld The Legendary Pink Dots. Persoonlijk ben ik enorm opgetogen over de kennismaking met dit razend interessante en steengoede project waarmee ik tot op heden onbekend was.

https://www.redpaintedred.com

https://redpaintedred.bandcamp.com

https://www.facebook.com/RedPaintedRed

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.