Jérôme Blum, Mathieu Pawełski-Szpiechowycz en Pablo Garrido zijn samen Raskolnikov naar het hoofdpersonage uit Dostojevski’s “Misdaad en Straf” en samen zijn ze ook aan hun derde studioalbum toe. Deze band grijpt graag terug naar literatuur (de knipoog in de albumtitel) en poëzie, in die zin zou je het Zwitsers / Franse trio de intellectuele cold wave en postpunk band van deze tijd kunnen noemen.
Op “Gorgon’Zola” worden twee gedichten van muzikale, overdonderende begeleiding voorzien: “"Voznesenie Maiakovskogo", vab Vladimir Maiakovski, "Человек" 1918 en "L' Irréparable", van Charles Baudelaire, uit diens "Les Fleurs du Mal" uit 1857. U krijgt ze, gul als we zijn, via onderstaande clips ook nog een keer mee. "L' Irréparable" is misschien meer verhalend, meer beschrijvend en eerder 'voorgedragen' in plaats van gezongen maar dat doet wat mij betreft niks af aan de kracht van het nummer. Let wel, speel het luid. Of zet een koptelefoon op om weg te worden geblazen.
De muziek bijt, is rauw maar evenzeer binnen het aanvaardbare kader van moderne postpunk die zich voedt met een zeker cold wave existentialisme. Deze “Gorgon’Zola” is dan ook meteen mijn favoriete album van dit gezelschap net omwille van deze bijtkracht. Minpunt, een volwaardig album met maar acht nummers, tegenwoordig moet alles dan ook weerom op een vinyl kunnen worden geperst, doch als alle acht nummers van openener “Stockholm IV” tot en met “Stockholm V” (als u het graag weet “Stockholm” prijkt op het debuut “Hochmut Kommt Vor Dem Fall” uit 2017 en “Stockholm 2 en “Stockholm 3” blinken op het vervolg “Lazy People Will Destroy You” uit 2010) zo goed en krachtig zijn als op deze “Gorgon’Zola” valt er weinig te klagen.
“Éteins Ta Clope” is hier dan naar postpunk normen allicht de meest voor de hand liggende compositie. En achter de muur van ritme en gitaar zit vaak een sfeer van vervreemding, ook als er eventjes naar adem wordt gehapt zoals op “Stockholm V” lijkt je keel te worden dichtgeknepen. Mijn besluit, Raskolnikov, een groep die eigenlijk veel te weinig bekend is en beter verdiend. Dark Entries leidt alvast de dans opdat u ook met deze moderne cold wavers kan kennismaken. Tip: neem terwijl u luistert ook eens op wat u allemaal op de hoes van deze cd of vinyl te zien krijgt ...
Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971