Recensie

Rapoon: Seeds In The Tide Volume 06

Genre(s)


Alweer een Rapoon release op het Poolse experimental-industrial-(dark) ambient label Zoharum. Dit label is al een tijdje bezig met zowat de hele back catalogue van Rapoon heruit te geven (met telkens een extra cd met remixen of een live concert uit die periode). Tussendoor verschijnen er op het label ook gewoon nieuwe albums van Rapoon zoals in 2015 “Blue Days” en in 2017 “Airstrikes”. En daarnaast brengt het label ook nog een reeks Rapoon releases uit met ‘extremely rare, unreleased or compilation tracks’ onder de naam “Seeds In The Tide”. Dit is de zesde uitgave in deze reeks die telkens twee cd’s telt.

Het is al vier jaar geleden dat het vorige deel verscheen, “Seeds in the Tide vol. 5”. Hoog tijd dus om het volgende deel uit te geven – moet men bij Zoharum gedacht hebben – van deze compilatieserie met zeldzame Rapoon tracks, die origineel werden uitgegeven op een scala aan kleinere releases en compilaties.

Rapoon is het project van Robin Storey. In 1980 richtte deze Brit mee Zoviet France op, medepioniers in het industrial genre. Rapoon is zijn ethno-ambient solo project sinds 1992, het jaar dat Robin Storey Zoviet France vaarwel zei. Met Rapoon zou hij zich uitleven in zijn voorliefde voor tribale en experimentele ambient en inmiddels heeft Rapoon al een 60 (!) tal albums op zijn naam staan naast nog een aantal samenwerkingsverbanden en compilaties.

Deze nieuwe uitgave van “Seeds In The Tide” bestaat uit twee cd’s. De eerste cd met de rariteiten kreeg ook een aparte titel mee: “Keepsakes And Oddities From 2013-2016”. Op dit eerste schijfje staan 14 tracks (74 minuten speelduur) die we het best kunnen omschrijven als dark ritual en etnische ambient. Het zijn voor het genre relatief korte tracks die in speelduur variëren van 3 tot 7 minuten. Vier tracks zijn afkomstig van compilatiebijdragen en tien zijn afkomstig van singles (telkens de A- en B- kant).

Bij mijn favoriete tracks horen zeker die van de 7” “Calling The Rain”, uitgegeven door het Australische Black Drone label in 2013. Het is een label uit Sydney, gespecialiseerd in dark ambient gerelateerde stuff. A- en B- kant van deze single zijn verder “Untitled”. Kant A is de meest beatgerichte track van de compilatie. De B-kant is meer een soort ritmische en uitermate mystiek klinkende drone met op het einde een minimalistische keyboardmelodie met erg trage toetsaanslagen, die zich van tussen de drones wurmt en deze B-kant intrigeert me zo mogelijk nog meer dan de A-kant.  

De overige vier singles verschenen op het label Ultra Mail Prod, een label dat resideert in Hong Kong en gespecialiseerd is in ambient, industrial en noise. De meeste releases verschenen origineel in special limited editions in een mooi vormgegeven en uiterst verzorgde verpakking. De acht op deze compilatie aanwezige tracks zijn afkomstig van vier 7” singles, “Moon And Cups Quarter 1” tot “Moon And Cups Quarter 4” verschenen op genoemd label in respectievelijk 2013, 2014 en 2016 (deel 3 en 4).

Openingstrack “Heartfill”, de A-zijde van “Moon And Cups Quarter 1”, bezit naast de zo kenmerkende (Midden)Oosterse klanken een soort geheimzinnige half gefluisterde zang. De B-kant heet “Lost” en zit zowat in hetzelfde stramien.

A- en B- kant van “Moon And Cups Quarter 2” dragen de tot de verbeelding sprekende titels “The Fealty Of Thieves” en “Restless In Gaza”. Ook hier weer rituele dark ambient met mysterieuze etnische, oosterse geluiden en vervormde stemsamples op kant B.

“Moon And Cups Quarter 3”: Kant A, “Burning Visions”, bevat rituele percussie en inktzwarte dark ambient klanken. Deze dark ritual track is niet voor gevoelige zieltjes die snel last hebben van nachtmerries. “Cast Aside With Fools” is ook ritmisch, met etnisch getrommel en bevat een soort echoënde zang, of eerder chants.

“Moon And Cups Quarter 4” bevat de titels “Tower Of Dreams”, een soort ritmische drone ambient met traag percussief tempo en “Water Moon”, dat een stuk meer etnisch klinkt met een soort oosterse fluit en weer mysterieuze half gefluisterde zang.  

De vier van compilaties afkomstige bijdragen (tevens de vier laatste tracks van de eerste cd) dateren allen van 2016. “Brown Eyes” komt van de fysieke cd-compilatie “From Vienna With Love”, uitgekomen op het Weense label Klanggalerie.

De drie laatste tracks komen van digitale compilaties: “Raga For Ania” komt van “Where Words Fail” een digital only compilatie van het Santa Sangre Soundslabel. “Broken Promises” en “Boom Boom Chac Remix” komen van twee digitale compilaties van het digital Dizzy label, te weten “MERZfunder” en “A Warmer Welcome”. Hiervan is “Raga For Ania” mijn favoriet en maakt zijn titel meer dan waar. Raga is muziek uit India. In tegenstelling tot westerse klassieke muziek waarin een muziekuitvoering voor een groot deel vastligt, is raga gebaseerd op improvisatie. De raga met zijn herkenbare Indische klanken is het raamwerk, een aantal vaste regels waarbinnen de muzikant improviseert, denk aan Ravi Shankar en de Beatles die het genre introduceerden in de westerse pop en psychedelische muziek.

Op het tweede schijfje van de dubbelaar vinden we een live concert terug van Rapoon, het ‘previously unreleased’ concert “Live at Gorlice Ambient festival 2013” (Gorlice is een stadje in Zuidoost Polen). Enkel in het begin (aankondiging in het Pools en applaus) en op het einde (applaus) valt het echt op dat we met een live opname te doen hebben. We krijgen relaxte ritual dark ambient te horen met quasi continu gekwetter van vogeltjes doorheen de track, die vanuit je luie zetel wegluistert als één grote droney muziektrip waarin ook af en toe stemsamples opduiken zoals oosters aandoende vrouwenzang en natuurlijk ook de typische etnische ritmes. Naar het einde toe steken ook (semi?)religieuze koorzangen de kop op, gevolgd door nog meer getsjilp en gekwetter en helemaal op het einde deemstert de muziek weg. We horen nog een chantende mannenstem en getsjilp en als ook dat wegvalt, horen we nog een minuut applaus. 

De schijfjes zitten in een 6-panel digipack en het album is gelimiteerd op 500 copies. Voor fans van dingen als Zoviet France en Muslimgauze.

http://www.rapoon.org

https://www.facebook.com/rapoon

https://rapoon.bandcamp.com

https://zoharum.bandcamp.com/album/seeds-in-the-tide-volume-6

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.