Genre(s)
Opnieuw zat er een pakketje uit Athene in de bus met nieuw materiaal van drie projecten van Toxic Razor: Hardware Pulse en het nieuwe crossover / industrial metal project Cophead State zaten erbij, maar we beginnen met het bekendste project: Paradox Obscur. Het project werd in 2014 opgericht in Athene door Toxic Razor (Kostas Stavropoulos) en zijn compagnon Kriistal Ann met de bedoeling om meer de minimal wave richting uit te gaan dan met hun vorige projecten. Bovendien stelden ze zich tot doel om exclusief gebruik te maken van echte hardware synthesizers en drum machines. Alles in real time opgenomen en allemaal erg old school dus in een ongefilterde, unieke elektronische sound.
Paradox Obscur noemen zich ’creators of extravaganza electronica’ en ze laten ook nu weer een koude sound horen met donkere synthmelodieën en strakke drumcomputerbeats ergens tussen minimal synth en donkere old school electro of ebm. Soms heeft het wat van Kirlian Camera in hun beginperiode.
“Attention” heet de nieuwe worp en het is een ep’tje met vier songs en 14 minuten speelduur. Vier uitermate dansbare tracks staan erop van elk 3 à 4 minuten. De ep opent met het titelnummer, een duet tussen Toxic Razor (met een stemgeluid dat we spontaan met electro en ebm associëren) en de onderkoelde sexy stem van Kriistal Ann en spacey geluidjes tussendoor. De seksuele spanning in dit nummer is te snijden en dat geldt zo mogelijk nog meer voor de tweede song.
Rode oortjes krijgen we namelijk van de ondeugend hitsige lyrics van “Slap It”. Ook dit is weer een duet tussen Toxic Razor en Kriistal Ann: ‘Slap it in my face / Like you always do baby / Give it to me baby / Babe babe / Slap it in my face / Like you always want it lady / Drench me with your heat / Come on now baby / Babe babe’. Dit nummer is zo mogelijk nog dansbaarder dan de vorige song en het is mijn lievelingssong van deze ep.
Wat hebben cola en koffie met politieke onverdraagzaamheid te maken? ‘De koffie werd vervangen door cola en de samenleving zit in de problemen’, dat is kort de samenvatting en vertaling van de songtekst en ‘Coca moca / Intolerancia política’ (cola koffie politieke onverdraagzaamheid) verstaat u zo wel zonder diepgaande kennis van de Spaanse taal. Ik denk niet dat we de boodschap al te ernstig hoeven te nemen in het grappige “Sin Barreras” (‘zonder grenzen’)? Of toch en is het een eerder ludieke aanklacht tegen het Amerikaanse cultuurimperialisme? De song wordt in het Spaans gezongen door Kriistal Ann solo.
De slotsong “Escape” bevat een korte songtekst die steeds wordt herhaald (13 keer, ja we hebben het geteld), ook weer door Kriistal Ann solo: ‘Show me your scepters / We need to escape / Senses are sharpened / Not losing the game’. Ook deze track is weer uitermate dansbaar.
Het plaatje met vier stuk voor stuk erg krachtige en dansvloerfähige nummers voor de electro en minimal wave fan verschijnt digitaal, op cd, op tape en op vinyl.