Alice Sheridan, een familienaam naam die klinkt als goede wijn, is de bezielster achter deze New Haunts. Een project dat reeds enige jaren goth, ebm en industrial rijmt met (dream) pop en synthwave om zo een eigenzinnig, modern klanktapijt te borduren. Een geluid dat onderscheidend is en de ene keer dansbaar en dan weer sfeervol dromerig.
Met deze “Hooks” is de dame aan haar 4de album toe als we daar het in 2018 in eigen beheer verschenen debuut “Worlds Left Behind” bijtellen. Op deze “Hooks”, het tweede album bij het Duitse Cold Transmission, toont de dame haar potentieel, zo moet ik aan een eigentijdse, wilde Anne Clark denken in het openingsnummer “I Close My Eyes”, maar evenzeer namen als Hante, Bedless Bones, zelf Kriistal Ann spoken door mijn hoofd.
De muziek is overwegend elektronisch, donker sfeervol met een typisch vrouwelijke touch. Zeg maar, sensueel stevig. Van de dromerige, ietwat ijlende outro “Sea Mist”, de subversieve electropop parels “The Greats Are Gone” of “Corridors” tot de emb 'drive' in “See In The Dark” elk nummer ademt een sensueel, vrouwelijke kracht die toch kordaat en vol geestdrift uit de boxen rolt. Ik hoor invloeden allerhande, maar ik hoor vooral New Haunts.
“New Girls On The Dancefloor” is een beetje zoals een visje in het water ... verleiding in de club is niet altijd wenselijk want de nieuwe dame is er vooral om te dansen zoals na een dikke minuut in het nummer blijkt. Disco anno 2024, lekker donker en minder evident om slikken. “Avoidance” is op zich dan weer aanstekelijk met een mix tussen Hante en Anne Clark, electropop en synthwave. “Hooks” kent in zijn muziek ook her en der wel wat haakjes, is onderkoeld sensueel, strak en toch subtiel vrouwelijk. De haakjes zijn hier de subversieve finesse. Laat Alice Sheridan maar los op de dansvloer met haar spokende New Haunts. Wat mij betreft zou dit ook niet misstaan op pakweg een Bimfest editie van volgend jaar.
Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971