Recensie

Naktys: Liturgia

Genre(s)


“Liturgia” (10 tracks, 33 minuten speelduur) is het debuut van het eenmansproject Naktys uit Łódź, Polen. Solide postpunk gitaren in combinatie met drumcomputers, synthesizers en een punky ebm getinte zang zorgen hier voor een stevige sound.

Op zijn Facebook pagina vertelt de artiest ons (vertaald uit het Pools) ‘Ik maak imperfecte muziek en schrijf filosofische essays, waarbij ik alles verdrink in de saus van het postmodernisme’.

Na de spannende intro “Introwersja”, krijgen we met het toepasselijk getitelde “Postmodernizm” de eerste echte song. Een erg sterke song en er zullen er nog meerdere volgen. De lyrics zijn volledig in het Pools. We verstaan er niks van maar het heeft een gans eigen klankkleur en eigenheid en het is een originele afwisseling voor het Engels en Duits waarmee we dit genre gewoonlijk associëren.  

Soms, zoals op de derde song, “Hermeneutyka”, de single die in december online al een voorsmaakje gaf van het album, is de zang meer hiphop-achtig. Daar ben ik normaal gezien niet zo een fan van, maar het valt hier in deze postpunk en electro-industrial context best mee, ook al aangezien er nog wel een melodieus element in de zang zit, wat nog meer uitgesproken tot uiting komt in de vierde track, “Hipnagogi”, met ook sublieme postpunk gitaren. Dit vind ik zelfs een van de strafste songs van het album.

Verder op het album wordt op “Noc” (‘nacht’, we leren ook wat Pools bij) naast een catchy zanglijn ook poëzie voorgedragen in het Pools. Voor de lyrics van de korte (één minuut) track “Pustynia” (‘woestijn’) ging men bij Friedrich Nietzche gaan lenen. Ook “Fabryka” is een track van slechts één minuut, een soort dark ambient waarover weer een tekst wordt gedebiteerd. “Świadomość” (‘bewustzijn’ volgens Google translate) is nog een perfecte mix tussen postpunk en ebm, het lijkt wel een beetje Executive Slacks in het Pools en bevat ook nog een rockende gitaarsolo. “Psychologia” klinkt weer als een stukje ‘industrialny rap’ (zo heet dat in het Pools). De laatste track “Kosmos” bevat een vocoder stemmetje (waar ik nog steeds een zwak voor heb) naast een gewone zangstem en catchy synthesizermelodieën.  

“Liturgia” van Naktys werd met zijn 33 minuten speelduur een redelijk kort album, maar zo goed en gebald energiek, dat we het gewoon nog eens draaien. Voor wie in is voor een postmoderne deconstructie vol catchy melodieën ergens tussen ebm, postpunk, synthpunk, electro-industrial en alternatieve rap.  

https://naktys.bandcamp.com

https://www.facebook.com/BaltyckieNoce

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.