Een duo uit het Franse Brest, luisterend naar de namen Gaël Loison en Cyril Pansal die in de hippe, ietwat meer donkere holen in hun thuisland een zekere reputatie genieten. Steevast als ebm industrial gelabeld wil ik daar toch een zekere invloed van de droge, ietwat minimale techno beat tegenover zetten waaroverheen Franse, meer gesproken dan gezongen, vocalen worden gegoten.
Deze gelimiteerde (300 stuks) ep is uit het nieuwe album “Le Petit Chaos de Maman Küsters” (2023, Unknown Pleasure Records) getrokken en speelt “Happy Meal” uit als de kennismaker met dit nieuwe album. Het nummer keert op de B-kant trouwens nog een keertje terug in een Gareth Jones remix en verder wordt deze ep aangevuld met de album tracks “Le Trapeur a Très Peur” en “Traümen Androiden von Elektrischen Schafen” in de albumremix van Insider.
“Happy Meal” is moderne ebm of droog klapperende, licht hysterische techno tijdens de ochtendstond na een zwaar nachtje uit. De Frans gedeclameerde mannelijke en vrouwelijk vocalen geven het een exotische tint. In de versie van Gareth Jones wordt het een meer dreigende, elektronische sleper zonder hip en dansbaar ritme. Een dergelijke remix heeft alvast meer bestaansrecht dan het opschroeven van de bmp bijvoorbeeld of een extra sample halverwege.
Persoonlijk ligt “Le Trapeur a Très Peur” me beter, meer emb, meer monotoon en krachtiger en vooral minder hip en trendy. Al roert het wel in hetzelfde elektronische potje. De meest technoïde track op deze ep is de Insider remix van “Träumen Androiden von Elektrischen Schafen?”, scifi techno die wordt aangestuurd door aan industrial ontleende scherpte van een schrapende machinerie. En hierbij zijn we al na 18 minuten klaar met deze Maman Küsters die wat mij betreft een ietwat apart en exotische eend in de bijt is en blijft maar waarvoor dansgrage hippe benen graag een knieval maken.
Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971