In 2018 verscheen eveneens bij het Franse Manic Depression Records het albumdebuut “Against The Day” van soloproject Living Temples. Nu, zowat 6 jaar later, ligt “Glass” op de nikkelbak, een nieuw album van de in Berlijn residerende Zweed Kalle Fagerberg, een naam die eerder ook al opdook in het synthwave project Liste Noire (Genetic Music) en misschien bij ons minder bekend in The Blank VRS (Rainbow Bride Recordings USA).
Met andere woorden Kalle weet waar Abraham de mosterd haalt en die mosterd wordt breed uitgesmeerd over het album “Glass”, mosterd die - gelukkig - scherp en pittig is. “Glass” is een album dat er nog een keer in slaagt genres als sobere postpunk, pittige darkwave en elegante synthwave met elkaar te vermengen tot 8 zeer aanstekelijke nummers. De cocktail wordt hier perfect geschud, gekoeld en geserveerd maakt dit 8 dansbare stukken muziek die aansluiting vinden bij het meer pittige werk van groepen als Geometric Vision of Twin Tribes maar toch een voldoende eigen smoelwerk hebben.
Dat de heer Fagerberg meermaals het Zweeds bovenhaalt als zangtaal voegt net iets extra toe, iets meer bevreemdend aan het totaalgeluid. Als u onze rubriek 'Clips a go go' doorspit, wat u zeker zou moeten doen, maakte u misschien al kennis met de clip “Lamb Among Wolves” die ons als worteltje voor deze nieuwe release wordt voorgehouden. U zult nu denken, ik ben geen konijn, maar toch hapte ik toe. Reden: dit nummer is wel bijzonder smakelijk.
En eigenlijk zet dit gevoel zich een gans album door met nummers als “Albedran”, “Grynande Dag”, “Marmovingar”, ... met af en toe een song als “Wrest” bijvoorbeeld die een beetje gas terugneemt maar nog altijd zeer aanstekelijk blijft. Kortom, aan wat goed is moet je weinig woorden vuilmaken. Een Dark Entries tip voor zij die zweren bij pittige postpunk in een actueel snedige synthwave / darkwave mélange.
Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971