Recensie

Kloob & Onasander: Goês

Genre(s)


Een samenwerkingsproject tussen twee artiesten uit het zonnige zuiden.

Kloob is een elektronisch project uit Barcelona, Spanje. De man achter het project heet Daniel Ferreira en heeft een verleden in de progressive house en underground electronic dance scene sinds 2000 ofzo. Sinds 2010 componeert hij echter ambient/experimental/dark ambient tracks.

Onasander is dan weer de Italiaan Maurizio Landini die er nog een ganse hoop andere aliassen op nahoudt: Abiura Fatima, Acamot, Biped, H.P.P., Modron, ScarWeld en Typhoid, het is telkens dezelfde man.

Een Spanjaard en een Italiaan maar ze maken allesbehalve zonnige, zuiderse muziek. Van Onasander bespraken we in het verleden het album "Devotio" dat hij samen maakte met de Antwerpse sjamaan Ashtoreth.

Het album “Goês” (8 tracks, 60 minuten speelduur) begint met de donker dreigende drones van het titelnummer en dan passeren nummers met ‘vrolijke’ titels als “Funeral Rites”, “Passage (From Life To Death)”, “Psychopomp” (= ‘geleider van zielen’), “Sarcophagi”, “Lamentation”, “Khthon” (= ‘onderwereld') en “Daimons And Dead”, dus je kan je het geëvoceerde sfeertje zo voorstellen. Het is al diepduistere drone dark ambient wat de klok slaat en naar melodieën moet je niet al te hard gaan zoeken.

Dit is een soort conceptalbum en de uitleg staat afgedrukt in het digipack. Vrij vertaald: ‘In de Griekse mysteriën evolueerde de begrafenisklaagzang tot een magische handeling en waren de 'daimons', de geesten van de doden, de ideale bemiddelaars tussen de levenden en de doden. Ze werden met kwade bedoelingen gemanipuleerd en gedwongen tegen hun wil te handelen.’

Dit is niet de eerste samenwerking tussen Kloob (Daniel Ferreira) en Onasander (Maurizio Landini) maar het derde deel uit een drieluik. Bij het Nederlandse label Winter-Light verschenen eerder reeds van Kloob & Onasander “Mundus Patet” (2020) en “Tempestarii” (2022). Met de release van “Goês”, opnieuw bij Winter-Light, komt er een einde aan de hekserijtrilogie van Kloob & Onasander. Dit derde gezamenlijke album, het sluitstuk van de trilogie, is dus gericht op begrafenisklaagzang en chtonische tovenarij.

Voor de liefhebbers van drone, dark ambient en deep ambient soundscapes. De uitgave komt in een full colour 4-panel digi-sleeve, gelimiteerd op 300 copies. Het cd’tje kost een democratische 14 euro en je kan de ganse trilogie kopen aan de nog voordeliger prijs van 35 euro.

https://kloob.bandcamp.com

https://onasander.bandcamp.com

https://www.facebook.com/onasander

https://winter-light.bandcamp.com/album/go-s

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.