Nick Cave, dat is het eerste waar ik aan denk bij het aanhoren van dit 4 track EP’tje. King Dude en Leonard Cohen zijn andere referenties. Joshua Murphy maakt donkere singer-songwriter, die absoluut niet verbleekt bij de hier aangehaalde grootheden. Je mag zijn songs ook gerust dark folk noemen. Een stem en spaarzame instrumentatie: een piano, een gitaar, een cello. Ook een synthesizer is aanwezig, maar een stuk minder prominent. Tegenwoordig spreekt men ook vaak van gothic blues voor dit soort duistere aan apocalyptic folk, alt-country en murder ballads verwante muziek.
Songschrijver en multi-instrumentalist Joshua Murphy wordt dus (en niet enkel door mezelf) in de eerste plaats vergeleken met Nick Cave. Ook zijn stem en zangstijl heeft er weg van . En hij volgde ook voor een deel hetzelfde pad als Nick Cave. Hij werd geboren in de ‘outback’ van Australië (die hij omschrijft als eenzaam en desolaat), verhuisde uiteindelijk naar Berlijn en raakte daar betrokken bij de lokale scene als lid van verschillende bands, als promotor en clubeigenaar. De belangrijkste inspiratie voor deze eerste release haalt hij echter niet zozeer uit Berlijn, maar in de eerste plaats uit zijn moederland.
Lowlands werd geschreven in Berlijn in 2019/2020 en verenigt evocatieve, duistere ceremoniële verhalen met atmosferische composities.
Vier naar mijn gevoel even sterke tracks staan er dus op dit schijfje (speelduur 20 minuten): “The Killing Floor”, “The Fault Was Lain There Too”, “Littered With Ghosts” en “A Town With No Fear” en ze zijn alle vier even doomy en gloomy. “The Fault Was Lain There Too” is de song die me aan Leonard Cohen doet denken, in de eerste plaats door de talrijke ‘Hallelujahs’ die in de lyrics verwerkt zitten. Maar alle vier zijn het supersongs.
Joshua Murphy maakte een sublieme debuut EP en we kijken al reikhalzend uit naar het eerste album. Het verscheen op het Berlijnse gothic/dark wave label Ausnahme + Wiedergabe.
Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971