Recensie

Hybryds: Mythopia, the sequel

Genre(s)


In 2022 bracht Hybryds – het Belgische project van Sandy Nys, oftwel Maghtea – het prachtige ‘Mythopia’ uit. Hoewel Hybryds altijd al experimenteel geweest is, werd het een vrij vernieuwende plaat, waarin meer dromerige klanken en sferen verkend werden, die met de zang van twee nymfen – zangeres van lange datum Madeline Arndt, vergezeld van de nieuwere maar even merkwaardige Katharina Galgareipi – haast feeërieke dimensies aannam. Ik herinner me de livevoorstelling van ‘Mythopia’ op het Porta Nigrafestival in Aarschot, en ik was absoluut in de wolken met de magische vertoning. Ik heb uiteraard meteen de cd gekocht.

In januari 2024 verscheen dan de volgende plaat: ‘Mythopia, the sequel’. Magthea was ook zo vriendelijk me een gedrukte cd-r van de plaat op te sturen, met erg mooie – en zoals steeds vrij erotisch getinte – artwork. Aangezien ik niet van de snelsten ben om nieuwe uitgaven te bespreken, stuurde hij me in april nog een extra download van dezelfde plaat, niet enkel om extra druk op mij te zetten, maar ook omdat hij de plaat nog aangevuld had met extra materiaal. Tja, waarom niet? En als we horen dat Peter De Koning alias TraumaSutra en Peter Geysels op de plaat inclusief nieuwe extras meegespeeld hebben, dan zijn we meestal nogal nieuwsgierig.

Een eerste vaststelling is dat ‘the sequel’ helemaal niet bestaat uit remixen van de oorspronkelijke ‘Mythopia’, maar wel degelijk uit nieuw materiaal. Wellicht wou Magthea nog verder onder deze titel werken omdat het zo goed weergeeft in welke sfeer hij momenteel aan het werken is met Hybryds. Maar vergis u niet, tegelijkertijd maakt de man met Rabbits Wear Boots ook compromisloze dansmuziek, zoals collega Kurt Ingels in zijn bespreking van ‘No Style No Roots’ – dat gelijktijdig met deze ‘Mythopia, the sequel’ uitkwam – duidelijk heeft omschreven.

Een tweede vaststelling is dat ‘the sequel’ vrij harde drumgeluiden, dus meer accent op de ritmes, bevat dan zijn voorganger. Laat dat een terugkeer zijn naar het rituele en tribale aspect dat de muziek van Hybryds nu al veertig jaar kenmerkt. Want deze groep bestaat inderdaad al sinds 1986! Deze ritmes hoeven geen negatie te zijn van het dromerige aspect waar ik zo van hield op de eerste ‘Mythopia’-plaat, want ze gaan hand in hand met de engelenzang van Madeline en Katharina en met heel wat atmosferische geluiden, zodat het geheel nog steeds even magisch klinkt. Het geluid is erg vol, en hoewel het niet altijd eenvoudig is om de bijdrage van de twee Peters te ontwaren in deze oceaan aan geluiden, weet ik zeker dat de heren een extra dosis waanzin en chaos aan de plaat hebben toegevoegd.

Laat me niet te veel rond de pot draaien. Wie van ‘Mythopia’ hield, zal deze plaat sowieso willen hebben. Wie ‘Mythopia’ niet kent, maar nieuwsgierig is na het lezen van mijn omschrijving – met terugkerende termen als magisch, feeëriek, dromerig, engelenzang, oceaan aan geluid, waanzin en chaos –, kan ik enkel aanraden om beide platen eens aandachtig te beluisteren. Uiteindelijk moet u zelf uw mening vormen, maar ik hoop dat u na de beluistering hiervan zult instemmen met mijn omschrijving.

Delen op

Tags

Over Xavier Kruth

Xavier Kruth bekeerde zich al op jonge leeftijd tot het gothicdom. Toen hij begon te puberen, moest hij lang zagen om een zwarte broek te mogen hebben. Toen hij tegenover zijn moeder argumenteerde dat hij gewoon om een zwarte broek vroeg, niet om zijn haar omhoog te doen in alle richtingen, repliceerde ze dat als hij nu een zwarte broek zou krijgen, hij daarna toch zijn haar torenhoog omhoog zou doen. Xavier was versteld over de telepathische vermogens van zijn moeder. Hij leerde destijds ook gitaar spelen, en sinds 2006 speelt hij in donkere kroegen met zijn melancholische kleinkunstliedjes in verschillende talen. In 2011 vervoegde Xavier het team van Dark Entries. In Dark Entries las hij ook dat The Marchesa Casati (gothic rock) een gitarist zocht, en zo kon hij een paar keer met de groep optreden. Later speelde hij bij Kinderen van Moeder Aarde (sjamanische folk) en werkte samen met Gert (kleinpunk). En het belangrijkste van al: in 2020 bracht hij samen met Dark Entries-collega Gerry Croon de plaat ‘Puin van dromen’ uit onder de naam Winterstille.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.