Recensie

Galati: Cold As A February Sky

Genre(s)


Zopas bespraken we het in het Inuktitut (de taal van de Inuit) getitelde album “Niptaktuk” van Ark Zead, een ijskoud meesterwerkje dat uitkwam op het Italiaanse label Glacial Movements. In hetzelfde pakketje vanuit Rome zat ook deze “Cold As A February Sky” van Galati, een schijfje met nog meer ijzige ambient drones en glaciaal artwork. Dit album van Galati is wel een stuk melodieuzer dan dat van Ark Zead, dat puur uit langgerekte drones bestond. Hier komen tussen de glaciale drones ook minimalistische keyboardmelodieën bovendrijven en een enkele keer zelfs zang. Het geheel ademt aldus meer een postrock sfeer dan de atmosfeer van pure drone of dark ambient.

Galati is het soloproject van Roberto Galati, die opgroeide in de streek van Padua en Triëst in het Noorden van Italië, niet ver van de Alpen. Winterse landschappen zijn hem dus allerminst vreemd. De ruwheid van het Karstplateau in zijn geboortestreek is de sleutel tot het begrijpen van zijn muzikale gevoeligheden en van dit album.

Op de Karst ruik je in de winter het ijs in de ijle lucht van het uitgestrekte met grotten en zinkgaten bezaaide kalksteengebied. Roberto Galati is gepassioneerd door deze ijzige woestenij en verklankt ze in even ijzige en desolate ambient en in de abstracties van postrock. Niet alleen op dit album. In 2013 verscheen van deze artiest het album “Godhavn" (genaamd naar een havenplaatsje in Groenland), in 2015 kwam “Gletscher” uit en in 2022 kon de wereld kennismaken met het digitale album “Alps”. Galati heeft tot op heden een tiental albums op zijn actief.

 “Cold As A February Sky” (48 minuten speelduur) gaat op hetzelfde elan verder met drones gecombineerd met een minimalistisch melodieus klankenspel. Er staan acht vrij korte soundscapes op met een speelduur van 5 à 7 minuten en ijzig desolate titels als “As Still As These High Mountains”, “That Day Exploded Silently All Around Me”, “It Was So Bright, It Was Almost Blinding” en “Through The White”. Het zijn stuk voor stuk instrumentale soundscapes, uitgenomen één, de tweede track “As Still As These High Mountains”, die een soort woordloze zang bevat. Het is mijn favoriete track met op twee de mysterieuze openingstrack “Sidereal Distances”.

Omhoog staren naar de bergtoppen is als zich verdiepen in de geheimen van de goden. De grootse pracht van de natuur met zijn diepe valleien, uitgesleten door de gletsjers, waar de wind woest waait en de kou bijna alle levensvormen remt, getuigt van de voorbijgaande millennia en het lange, ultratrage verloop van de geologische gebeurtenissen. ‘Glacial Movements’, weet je wel.

Als reiziger die gefascineerd is door de aantrekkingskracht van afgelegen en eenzame plekken, documenteert Galati zijn ervaringen in zijn reisdagboeken die je kan raadplegen op zijn blog (er is een tool om de Italiaanse tekst te vertalen maar de prachtige foto’s spreken eigenlijk voor zich).

De diepe verbinding die Roberto Galati voelt met de natuur diende weer als inspiratie voor zijn nieuwste muzikale creatie, “Cold As A February Sky”, waarin de ijzige echo's van een winterlandschap zich verweven tot een muzikaal tapijt. Net zoals de maand zelf de kou met zich meedraagt, probeert het album de winterse essentie en contemplatieve diepte te evoceren, die doet denken aan een koude februarihemel. Het roept de ongestoorde stilte en de diepe leegte van bevroren landschappen op, met als doel reflectie op te wekken over de kwetsbaarheid van deze planeet. Want het zo kostbare evenwicht van deze landschappen en hun ecosystemen wankelt door de foute keuzes en het slechte en kortzichtige beheer van de mens.

De composities van Galati echoën een tijdloze waarheid: de diepe verbinding tussen de mensheid en de natuur. Zijn melodieën bieden een subtiele uitnodiging om te pauzeren, te luisteren en de schoonheid om ons heen te omarmen. Roberto Galati is een multi-instrumentalist, wiens muzikale focus ligt op het verkennen van de klankmogelijkheden van de elektrische gitaar. Naast gitaren gebruikte hij voor dit album ook andere instrumenten zoals bassen, synthesizers en een viool om zijn composities te verrijken met diverse klanktexturen.

Het album verscheen digitaal en op cd in een digipack gelimiteerd op 200 exemplaren. Ook op de binnenpanelen van het digipack staan foto’s van ijzige taferelen. “Cold As A February Sky” van Galati is een aanrader voor de liefhebber van glaciale dark ambient en postrock sferen.

https://galatimusic.bandcamp.com

https://glacialmovements.bandcamp.com/album/cold-as-a-february-sky

http://www.galatimusic.com

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.