‘Is het mogelijk om een hedendaagse versie te maken van Kraut dat volledig vrij is van nostalgie maar die wel verbonden blijft met de energie van de muziek?’ Hier spreekt Matti Gajek, oftewel gewoon Gajek - zoals hij zijn muzikaal project noemt - en het onderwerp is zijn drijfveer om de plaat ‘17’ te maken. Wie dergelijke ambities heeft, verdient bij Dark Entries een luisterend oor.
Er gaat een zekere aantrekkingskracht uit van de hoes, die eigenlijk belangrijke elementen bevat die op de cd vertegenwoordigd zijn. Zo zien we uiteraard de natuur als inspiratiebron. De wasbak toont dan weer de experimentele kant van Gajek, die zijn percussiegeluiden uit alledaagse objecten lijkt te putten. De blokfluiten geven de wil weer om er iets organisch van te maken, al blijft het toch in essentie elektronische muziek waar u weinig blokfluit in zult terugvinden.
Gajek wordt wel eens gelabeld als idm: intelligent dance music, een wat elitaire poging om een onderscheid te maken met andere soorten dansmuziek. We hebben de proef op de som genomen, en het dansbare van deze plaat is erg relatief, al kun je er natuurlijk steeds op bewegen. Wellicht willen mensen die deze term gebruiken er gewoon op wijzen dat de muziek elektronisch is, en slim in elkaar zit. En dat kunnen we dan weer beamen.
Maar hoe intelligent het ook moge zijn, Gajek is geen muziek die je mag overanalyseren. Best is zelfs om even je verstand uit te schakelen en de muziek als golven over je heen te laten komen. Voel het water over je heen vloeien en voel ook de schurende zandkorrels die achterblijven als de golf zich terugtrekt.