Recensie

Enzo Kreft: XL (vinyl)

  • Besproken op

    26 november 2023
  • Label

    Eigen beheer
  • Release datum

    10 december 2023
  • Beoordeling

    10/10

Genre(s)


Enzo Kreft is dit jaar 40 jaar onder ons. Een verjaardag die bezieler Eric Vandamme niet zomaar aan zich voorbij laat gaan. Ter gelegenheid van die verjaardag wordt een strikt gelimiteerde verzamel vinyl uit de werkkamer van Enzo Kreft losgelaten die toepasselijk “XL” werd gedoopt, want XL  dat is de Romeinse notatie voor 40. Tijd dus om even de geschiedenis van dit project  toe te lichten en stil te staan  bij deze nieuwe worp.

Als u goed kan rekenen weet u nu dat het in 1983 allemaal begon en wel met de k7 (wat staat voor cassette, jonge dame en jonge man) “Me Is”, een jaar later verscheen dan “Cicatrice” waarna we tot in 1991 moesten wachten op de k7 “Worlds Beyond”. De naam Enzo Kreft is dan vooral cult in het tape circuit. Nadien gaat Enzo Kreft in een lange winterslaap om in 2016 plots weer op te duiken met de cd-r “Turning Point”, meteen het signaal voor het Walhalla label van ‘eminence grice’ van de Belgische wave Lieven De Ridder om Enzo Kreft te verzamelen op de lp “Dark Matter” (2016) en vanaf dan is er geen houden meer aan.

Enzo Kreft heeft terug de goestig te pakken, “Wasteland” verschijnt in 2017 nog op het eigen Enzo Kreft Music label tot het succesalbum “Control”  uit 2019 bij het ter ziele gegane Wool-E-Discs verschijnt. Deze release maakt dat Enzo Kreft zich in het hart boort van de electro scene en “Control” zelfs bij Dark Entries de titel album van het jaar meekrijgt! Nadien verschijnt nog het uitstekende “Different World” (2021) , weerom ons album van het jaar en dit jaar nog het evenzeer zeer sterke album “Shelter”. Door het wegvallen van Wool E-Discs verschijnen beide weer op het eigen Enzo Kreft Music label. De laatste albums laten een electro pop / synth wave geluid horen met weerhaakjes en maatschappij kritische teksten over actuele maar ook universele thema’s. Het maakt van Enzo Kreft een unicum.

Het verjaardagsvinyl “XL” beroept zich op de laatste drie succes releases en biedt een mooie staalkaart van wat Enzo Kreft zowat de laatste 5 jaar heeft uitgevreten. Uit het album “Control” (scoorde een 10/10 bij Dark Entries) worden de nummers “Biometrics” , “Connected” en “Disobedient” weerhouden. Pittige electro pop met een boodschap, hersengymnastiek als het ware ogenschijnlijk ongevaarlijk maar onderlaags broeiend van energie en melodie met weerhaakjes. Geen “In My Head” maar ook deze drieling blijft in uw hoofd nazinderen. ‘Disobedience is the true foundation of liberty..’  

Uit het album “A Different World” (kort samengevat over klimaat en corona), raad eens, jawel, ook een 10/10 bij Dark Entries, krijgt u “ A Different World” (over een wereld die ontwaakt in corona tijden), ‘Viral Paranoia” (over complottheorieën) , “Nature Isn’t Bound By Borders” (natuur is sterker dan de mens denk maar aan het virusje)  en “It’s Going On and On” (het verder verwoesten van de natuur en derhalve onszelf). Electro pop van wereldniveau, met de ijle, dromerige synths van “A Different World”, tot het punky ritme van “Viral Paranoia” en de bijtende ietwat boze synth van “Its Going On And On”. Dit album is punk maar dan in een electrop pop / synth wave kleedje. Dansen doe je naast je lijf ook met jouw verstand.

“Shelter” (met als thema, geweld, oorlog en conflict)  verscheen nog dit jaar en maakt ook weer kans op de titel album van het jaar bij Dark Entries, al wil ik natuurlijk niet voor mijn beurt spreken, maar ook dit album scoorde het maximum van de punten bij Dark Entries. Die 10/10 krijg je niet zomaar, niet dat Enzo Kreft een flinke leerling is want je hoeft hem helemaal niets meer te leren. Nummers als “Duck And Cover” (over een mogelijke kernwapen oorlog) , “Blood Diamonds” (conflict is duur en moet derhalve ook worden gesponsord) en “There Is No Tomorrow” (een beetje als dansen op het eigen graf) illustreren perefect hoe je electro pop geloofwaardig maakt. Al is Enzo Kreft meer dan electro pop, het is de adem en de ziel van de jaren 80 verpakt in fijne synths. Of zoals collega Danny Quetin het mooi verwoordt: ‘Met Shelter heeft Enzo Kreft zichzelf overwonnen, overtroffen ook. Diep gegaan door de waanzin der realiteit. En zowel muzikaal als visueel vorm gegeven als toepassing van het nog niet gestopte onheil’.

Zo, als u nog niks van deze dappere Belg in huis heeft is deze “XL” een verplichte aankoop, als u wel al de albums heeft is dit gewoon een cult release in wording, alleen maar goede nummers en strikt gelimiteerd op  200 exemplaren. Ze zouden zo de deur moeten uitwaaien. Wedden dat deze releases weer een 10/10 haalt bij Dark Entries? Nu reeds voor te  bestellen via de bandcamp link naar Enzo Kreft! 

Enzo Kreft

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.