Recensie

Eleventh Fear: Waldhexen EP

Genre(s)


Eleventh Fear, het is een electroproject waar we nooit meer wat van dachten te horen. We hebben hier nochtans nog hun debuut liggen: ‘Spirit’ uit 2010. Om het project te plaatsen, is het misschien goed om de naam Ludovic Dhenry te laten vallen. Vandaag is de man vooral bekend van zijn andere projecten, in de eerste plaats het neoklassieke Exponentia, maar ook het heerlijke electroproject Zauber en het instrumentele industrialproject Résonance Magnétique.

Eleventh Fear wist destijds nochtans furore te maken in de gothic scene rond de legendarische zaal The Steeple in Waregem. Dhenry was er een trouwe gast en heeft er ook opgetreden. Het was een mooie tijd, en ik blijf er nog steeds nostalgisch naar. Maar goed, we zijn intussen dertien jaar later, The Steeple is voorgoed gesloten en vervangen door appartementen, en Ludovic Dhenry heeft een hele weg afgelegd met zijn diverse projecten.

In een interview met ons magazine verklaarde Dhenry destijds dat hij Eleventh Fear voorgoed begraven had, maar in maart 2022 bracht hij toch het nummer ‘Elfenartz’ onder die naam uit, later gevolgd door het nummer ‘Mondlicht’. Nu is er dus deze ‘Waldhexen’, een ep. Dhenry koos voor het eerst voor het ep-formaat met ‘Du Wirst Sein’ van Exponentia in 2020. Toen verklaarde hij dat deze gecondenseerde manier van werken hem wel beviel, en dat is wellicht de reden dat hij er nu opnieuw voor kiest.

Op ‘Waldhexen’ staan vier nummers – drie nieuwe composities en een heel dansbare remix van het titelnummer – die duisternis en beats combineren. Dhenry kiest al jaren voor het Duits als voertaal op zijn platen, al zeker sinds het debuut ‘Allein’ van Exponentia in 2012, al stonden er ook al Duitstalige nummers op ‘Spirit’ van Eleventh Fear uit 2010 en zelfs op Dhenrys allereerste plaat: ‘Deep Inside Myself’ van Zauber uit 2006.

De keuze voor het Duits heeft natuurlijk alles te maken met de fascinatie van Dhenry voor de Neue Deutsche Todeskunst van Lacrimosa, Das Ich of Sopor Aeternus. Ik kan niet zeggen dat dit de juiste referenties zijn voor deze plaat, al komt vooral Das Ich dicht in de buurt, niet in het minst door de dramatisch kille zang van Dhenry. Wellicht kunnen hiervoor wel een aantal Duitse darkelectrogroepen opgesomd worden, zoals Seelenkrank, :Wumpscut: of yelworC.

‘Waldhexen’ voldoet net als de rest van het werk van Dhenry aan twee grote criteria. Of hij nu de neoklassieke tour opgaat, of – zoals hier – kiest voor donkere electro, het is steeds kwalitatief hoogstaand en het is oneindig zwartgallig. Wie een voorkeur heeft voor diepe melancholie, zal wellicht – net als wij – van alle projecten van Ludovic Dhenry kunnen genieten, en dus ook van deze ‘Waldhexen’-ep.

Delen op

Tags

Over Xavier Kruth

Xavier Kruth bekeerde zich al op jonge leeftijd tot het gothicdom. Toen hij begon te puberen, moest hij lang zagen om een zwarte broek te mogen hebben. Toen hij tegenover zijn moeder argumenteerde dat hij gewoon om een zwarte broek vroeg, niet om zijn haar omhoog te doen in alle richtingen, repliceerde ze dat als hij nu een zwarte broek zou krijgen, hij daarna toch zijn haar torenhoog omhoog zou doen. Xavier was versteld over de telepathische vermogens van zijn moeder. Hij leerde destijds ook gitaar spelen, en sinds 2006 speelt hij in donkere kroegen met zijn melancholische kleinkunstliedjes in verschillende talen. In 2011 vervoegde Xavier het team van Dark Entries. In Dark Entries las hij ook dat The Marchesa Casati (gothic rock) een gitarist zocht, en zo kon hij een paar keer met de groep optreden. Later speelde hij bij Kinderen van Moeder Aarde (sjamanische folk) en werkte samen met Gert (kleinpunk). En het belangrijkste van al: in 2020 bracht hij samen met Dark Entries-collega Gerry Croon de plaat ‘Puin van dromen’ uit onder de naam Winterstille.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.