Genre(s)
Ooit goed voor 50 % van The Neon Judgement en in die hoedanigheid nog steeds het dubbele ervan wat betreft jeugdsentiment. Het verleden laten rusten en met een visie richting toekomst is wat ‘Dirk Da Davo’ er in huidige tijden van wil maken. Zonder daarbij eigen roots te verloochenen. Vervlogen tijden kennen hun nostalgie, tijden waarin 3D naast de hoofd-job binnen TNJ al bezig was met zelfbereide producties onder eigen naam of zowel de beginselen van Neon Electronics. En met de opstart van Dancedelic-D, zijn eigen platenlabel.
Dirk Da Davo mag daardoor rekenen op een goedgevulde muzikale portfolio die al even omvangrijk als uiteenlopend is. Met samenwerkingen die per toeval zijn ontstaan, of met medemuzikanten/producers die al geruime tijd in zijn vriendenboekje stonden. Een uitgebreide discografie als resultaat, waarvan een klein gedeelte ervan zijn gebundeld als verzameld werk in ‘Retrospective 1987 – 2023’.
Geen sinecure om een tijdspanne van 36 jaren samen te vatten in 10 tracks, maar daar wel in slagen door vooral de nadruk te leggen op de uitgebreidheid van zijner projecten.
Ondertussen behorende tot de categorie cultklassiekers zijn de eerste worpen onder eigen naam ‘Where Even Angels Fall’ en ‘Sexhead’. Broederlijk naast mekaar om aan te tonen dat relevantie geen tijdsbesef nodig heeft. Zonder alias maar met de medewerking van bassist en slide-gitarist Joerge Schanze is er ‘King Of Fools’ en het nooit eerder uitgebrachte en dus helemaal nieuw zijnde ‘Strive’. ‘The Unreal’ is van geheel eigen makelij en toont een DDD die dansbaarheid weet te koppelen aan de werkelijkheid van weten wat je wil. Al zorgde de genaamde Schanze hier voor het artwork.
Met onder meer voormalig TC Matic-gitarist Jean-Marie Aerts maakte Da Davo al wat dubdingen (Aerts was ook de producer van het Neon Judgement-album Blood And Thunder), onder de benaming DDJMX kent die samenwerking een resultaat in het album ‘Oceaned’ waarbij een associatie wordt gecreëerd met een energie die donkerheid koppelt aan de fun van het samenspel. Zonder woorden op deze compilatie te vinden in ‘Ozz’.
Dat DDD ook industriële tracks kon vervaardigen getuigt de track ‘Meat Cathedral’, samen met ‘If It Moves’ (van en met de reeds overleden Glenn Frank van Duck Streets), het moet zowat het eerste wapenfeit geweest zijn waar Da Davo iets overdonderend wist te maken met een andere Frank. Met recht en rede op deze verzameling.
‘Neon Electronics’ kent een beginpunt dat teruggaat richting einde jaren 90 maar pas enkele jaren terug een opwaardering kreeg door de toevoeging van Pieter-Jan Theunis en vooral Glenn ‘Radical G’ Keteleer. En waarvan we het laatste nog niet gehoord hebben. Aardedonker en à la Française mag ‘157’ op deze retrospectieve zijn naam bevestigen.
Techno/Trance/Elektro hoort ook bij de diensten van Dirk Da Davo, als alter ego ‘DDD Program’ beantwoordde hij zo aan de noden van wat in menige clubs toentertijd onder de lasers en neonlights van kracht was. ‘In Dreams’ was het bewijs dat 3D met zijn tijd bezig was. Of nog eerder vooruitziend.
Het is ondertussen geen geheim meer dat Da Davo de warmte opzocht in het buitenland, zijn omzwervingen daaraan voorafgaand levert de samenwerking op met de Mexicaanse bassist ‘Sanchez’, ontmoet op het Burning Man Festival, met het gevolg een coöperatie die nog steeds in stand wordt gehouden. En toekomstgericht nog meer zal gaan gebeuren. ‘Cities In Dust’ is het rendement dat het ‘Happy Grey-album’ van ‘DD Sanchez’ voortbracht en dus niet kon wegblijven op deze bundel.
Deze Retrospective 1987 – 2023 van Dirk Da Davo biedt niet zomaar een overzicht van zijner projecten waarbij de hoofdrol is weggelegd voor diversiteit, het geeft ook de kunde aan van een muzikant die zelf geen grenzen stelt aan zijn capaciteiten. Maar eerder een toonbeeld mag zijn van steeds vorderende vernieuwing. Gespreid over een tijdsbestek van goed 36 jaren klinkt niets ervan gedateerd.
Lees ook hier het interview dat we onlangs hadden met Dirk Da Davo