Recensie

Dead Man’s Hill: The Sacrifice

Genre(s)


Dit is het project van Bart Piette, die we bij Dark Entries al heel lang kennen van een ganse reeks projecten zoals Kinderen Van Moeder Aarde, Experiments In Darkness, Clophill en – we hebben hier een goed geheugen - Alle Sagen Ja.

Dead Man’s Hill werd opgericht in 1998 en we kennen het project van vorige albums vooral als een dark ambient/industrial en neoklassiek/dark wave project. En zo klinkt het nog altijd maar het nieuwe album “The Sacrifice” klinkt meer ritual dan ooit. Niet helemaal onverwacht natuurlijk met zulk een titel. 

Opener “Entering The State Of The Halfdark” klinkt al enorm mysterieus, een sfeer die ons gedurende gans het album niet meer zal loslaten. De muziek klinkt occult, pagan, ronduit sjamanistisch zelfs. En stikdonker met op de voorgrond gemixte fluisterzang in combinatie met hogere woordloze vocalen en diepe keelklanken.

Met zijn 5 tracks en 35 minuten speelduur werd het een vrij kort album. Het verscheen officieel in december 2022 in een gelimiteerde oplage van 50 cd’s en het werd een heel mooi en verzorgd uitgegeven hebbedingetje. Het (cdr)schijfje zit in een handgemaakt digipack van karton en een soort jute met geschilderd occult symbool. In het digipack zitten vier kaarten met mysterieuze afbeeldingen en occulte symbolen: een nachtvlinder en varenbladeren, een oog in een stralenkrans, een oog boven een kelk en nog een oog in een stralenkrans (of is het een zon?) binnen een sikkel. Op de andere kant van de kaarten staat de release info: de tracklist, info over het label Black Mara Records met QR-code, website en email-adres en een paar mysterieuze citaten, helemaal in de sfeer van de muziek.

Op een kaart staat volgend citaat gedrukt: ‘The White Women come with the scythe and the demons appear to bring the darkness into the night - Dead Man’s Hill’. Op een andere kaart staat een iets langere poëtische beschrijving: ‘The air changes as other worlds are devoured by the ever shifting nightsky by power and mystery – by knowing and accepting and by being absorbed. Green leaves turn brown and fall upon the ground all beauty must die when the Green Devil opens his eyes’.

Bij het schijfje zit ook een soort ronde amulet, een sigil, met een gaatje in het midden en beschilderd met occulte symbolen (anders was het geen sigil natuurlijk). Bij nadere inspectie blijkt het een kaarsenhouder te zijn. Ook een fijne zwarte waskaars zit in de verpakking en deze past perfect in het gaatje van de sigil. Liefhebbers van kaarsenmagie weten wat hen te doen staat… Voor Bart Piette past de symboliek volledig in het concept van het wegvagen van al het leven om het daarna op het juiste moment terug te geven. Het symbool op de cover is het symbool van Saturnus, en de sikkels zijn voor Bart het symbool van oogst. Saturnus staat sowieso voor tijd, vertraging en verzwaring.

Ook de tweede track, “The Veil” bevat zulke diepe keelklanken op een muzikale achtergrond van dark ambient/industrial en neoklassieke dark wave met ritual elementen. De derde track “Doodsklok” klinkt voor mij het meest kwaadaardig en demonisch met bombastische orchestrale stemsamples en aartsduistere neoklassieke dark wave. 

Het onheilspellend sinistere “IJsdemonen” is vervolgens met zijn 10 minuten speelduur de langste track, een inktzwarte dark ambient compositie met weer op de voorgrond gemixte maar desalniettemin quasi onverstaanbare fluisterzang in combinatie met mystieke keelzang klanken. Slottrack en titeltrack “The Sacrifice” is mijn persoonlijke favoriet en ook weer aartsduister van karakter. Het is de meest tribal getinte ritual track met etnisch getrommel, dreigend gekraak, mysterieuze folky fluittonen, geroep als van nachtvogels en geluiden als van kermende geesten. De track gaat eigenlijk aardig in de richting van dat andere project van Bart Piette: Kinderen Van Moeder Aarde.

Voor de liefhebbers van occulte dark wave, dark ambient/dark ritual en sjamanistische dark folk is dit een geweldig en heel mooi uitgegeven hebbedingetje. Het is gelimiteerd op 50 exemplaren, dus wees er snel bij!

https://www.facebook.com/deadmanshill

https://deadmanshill.bandcamp.com

http://bugscrawlingoutofpeople.com/deadmanshill

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.