Recensie

Dead Man's Eyes: III

Genre(s)


Het derde album van deze vijfkoppige psychedelische rock band uit Keulen kwam zopas uit op Tonzonen Records. De kern van de band maakt al songs sinds hun schooldagen. In het verleden verschenen van Dead Man’s Eyes reeds “Meet Me In The Desert” (2013) en “Words Of Prey” (2018). Dead Man's Eyes stonden al op het podium met internationaal vermaarde indierock, psych, garage  en stoneracts als Tame Impala, Band Of Skulls, The Datsuns en Black Mountain en ze traden al op tot in China.

Met orgels en gitaren en met vocals met veel echo en effecten worden breed uitwaaierende psychedelische landschappen geschetst in al bij al toch vrij gebalde songs (tot 5 minuten). De muziek klinkt als een mix van old school psychedelic rock met invloeden van garagerock en countryrock of bluesrock en meer hedendaagse indie of alternative rock.

Invloeden van alt-country of countryrock komen we ontegensprekelijk tegen in songs als “On The Wire” en “Into The Madness” waarin een mondharmonica opduikt. In “On The Wire” wordt ook gebruik gemaakt van de aan de country ontleende lap steel gitaar techniek.

Dead Man’s Eyes maken – in tegenstelling tot veel andere bands in het genre – korte en gebalde songs, energiek en vaak toch zweverig en atmosferisch, met mooie meerstemmige vocals en aangedreven door drie gitaren in een soort mantrische jams, van de knappe opener “High On Information”  (ook al met mondharmonica) en het al even mooie tweede nummer “I’ll Stay Around”, over het instrumentale "Time And Space", het muzikale hoogtepunt “On The Wire” en “Into The Madness” tot het drukke slotnummer “Nobody At All".  

Het de facto titelloze en Led Zeppelin-gewijs gewoon “III” geheten nieuwe album werd een heel mooi plaatje voor de liefhebber van indie of alternative en psychedelische rock. Alleen spijtig dat het een beetje kort is (32 minuten). De titel werd trouwens niet zomaar gekozen uit gemakzucht of intellectuele luiheid. Het album bestaat mooi uit drie bundels van telkens drie gegroepeerde songs.

Het plaatje werd weer gemasterd door de legendarische krautrocker Eroc, bekend van zijn solo albums en in de seventies als drummer bij Grobschnitt. Hij lijkt wel de vaste masteraar en producer bij Tonzonen Records. “III” verschijnt op vinyl, op cd en digitaal.

http://deadmanseyes.com

https://www.facebook.com/deadmanseyes

https://deadmanseyes.bandcamp.com

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.