Dark Minimal Project is het duo Guillaume VDR en Ange Vesper uit het Franse Lille, een pisboog van de Belgische grens dus, die met deze remixes onderdak vonden bij het Duitse Infacted Recordings. Het betreft herwerkte versies van nummers die in hun originele vorm eerder verschenen op het album “Ghosts Of Modern Times” dat in 2023 in eigen beheer werd uitgegeven. Een album dat bij de electropop liefhebber niet onopgemerkt bleef vandaar dat de remix versies op belangstelling van het Duitse Infacted Recordings konden rekenen.
Ik zou, net als u misschien, haast vergeten dat electropop ook een essentieel subgenre is binnen onze scene en al zeker als die ook wat pittiger uit de hoek mag komen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de remix door Krieg-B van “Boy / Girl”. Ik geef toe dat de originele nummers me onbekend zijn dus ik baseer me bij deze review enkel wat ik op deze als vinyl verschenen “Remixes” te horen krijg.
Patrick Codenys (Front 242) mocht op zijn eigen strakke wijze het nummer ‘”Perversions” een ‘beurt’ geven en houdt het opvallend rustig, terwijl de 'beats' en 'bleeps' zich met onderhuidse spanning opladen. Ditzelfde nummer komt ook nog een keer in een Fatherless Child remix, die jawel, ietwat meer doolt doorheen de 'beats' en 'bleeps'. Ruined Conflict gaat in zijn aanpak van “Ordinary Man” meer de minimal synth kant op, hetzelfde nummer ondergaat een meer bij techno aanleunende aanpak in de Ethan Wood remix. Maar het kan evengoed ook hipper zoals op “Infected By Love” waaraan Dominatrix het nummer opzweept tot een staaltje ogenschijnlijk liefdevolle moderne en eigentijdse electropop.
“Dancings Souls” is in zijn Dark State Remix zowaar de meest dansbare bijdrage en sluit daarbij perfect aan bij zijn titel. Synthpop anno 2024. “Catharsis” tenslotte kreeg een resilience remix behandeling en gedraagt zich met zijn vrouwelijke vocalen ietwat als een vrijbuiter. Sensuele electro, met een synthwave touch. U kunt met andere woorden niet rond deze Dark Minimal project heen als u liefhebbert in hedendaagse electropop die af en toe ook een keer over het muurtje durft kijken.
Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971