Recensie

Cutting Room: Baby’s On A Battery (vinyl)

Genre(s)


Het Australische trio Cutting Room bracht vorig jaar via Steeplejack Rec. het digitale album “Pure  Energy” uit. In de Megabreakz reeks, ik hou hier deel 4 in mijn handen, van het Spaanse Oraculo Records, worden een zestal nummers uit dit album samengeperst op 300 exemplaren gelimiteerd vinyl. Ik vertelde al dat dit een aparte reeks betreft binnen de Oraculo stal waar de nadruk vooral ligt op hippe, ietwat buitensporige gebroken clubelectro en in die zin is deze release een schoolvoorbeeld.

Zes instrumentale 'break beat' tracks die een ietwat tribale, zelfs magische sfeer moeten oproepen. Immers, ‘We acknowledge the Wurundjeri People of the Kulin Nation as the traditional custodians of the land. We pay our respect to their elders past, present  and future. Sovereignty was never ceded.”  De track”HUM IV” voegt een ietwat meer industrial aandoend klankenlandschap toe, terwijl “Cache Rach” een geestesverruiming door middel van muziek tot doel heeft. Want dat is iets wat Cutting Room beoogt, onze geesten in alle vrijheid laten dwalen en deze enerzijds in deviante, postmoderne composities te gieten die in de oudheid wortelen en anderzijds deze  nummers ook weer uitspelen om de luisteraar door middel van elektronica in een bevrijdende sfeer onder te dompelen.

Het totaalgeluid moet zoals in “5 Years Of Pure Energy” energetisch werken, tribale ritmiek wordt hier met moderne elektronica verzoend, het verleden met het heden gelinkt om de toekomst te zien of op zijn minst te horen.  Het titelnummer haspelt de ritmes door elkaar, atonaal met abrupte rustpunten die dan weer tot uitbarsting komen, het Duracell konijntje uit de reclames van deze batterijgigant slaat er een mal figuur bij. De baby’s hier zijn veel weerbarstiger.

Met “Get Beta Soon” komt de dreiging van een elektromagnetische storm wel zeer dichtbij, de ruimte mag dan oneindig groot zijn, de dreiging is verstikkend. De ep opent met “General Music” wat deze 'beats' en 'bleeps' dus allesbehalve zijn. Dit lijkt een buitenaardse technodeun die op aarde is gemuteerd tot een duel tussen een intelligente robotstofzuiger en een exotisch, muzikaal aquarium aangevoerd door een sidderaal. Zoiets. Een ‘flat beat’ maar dan gebroken en kleurrijk. Apart dus deze ep, voor zij die liefhebberen in aparte, eigentijdse electrogeluiden wars van trends en genres. 

Cutting Room (soundcloud)

 

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.