Recensie

Chaos International: S/T ep

Genre(s)


 Deze band, nu ja eigenlijk het soloproject van de in Engeland geboren Vincenzo Wieczerzynski  die ondertussen in Poznan resideert, zag ik voor het eerst live aan het werk op het Waveteef festival van dit jaar en wel op paaszondag (lees hier nogmaals de Dark Entries review van dit festival). De tape van deze “S/T ep” verscheen die dag bij het Belgische en aan Waveteef gelinkte Die Blinden Records en nu is er bij het Italiaanse Stanze Fredde een handgemaakte en strikt gelimiteerde (slechts 50 exemplaren!) cd versie.

Ik denk maar wie het kleine niet eert is het grote niet ‘weerd’ en dus een item op 50 exemplaren draagt ook de belangstelling weg van Dark Entries want vaak vind je daar de originele ‘spirit’ van wat mij decennia terug deed toetreden tot de orde van de 'zwartzakkerij'.  Voor insiders, een van de meest jolige en scherpzinnige genootschappen die anno 2024 ook nog azen op uw door commercie en grauwe middelmaat aangetaste communiezieltje.  

Chaos International liet zich alvast omringen door bekende onbekenden,  zo was William Maybeline (Lebanon Hanover) verantwoordelijk voor het schorpioen logo en het project versierde reeds een plaatsje in het voorprogramma van cult namen als Absolute Body Control en zelfs Clan Of Xymox. De muziek sluit dan ook naadloos aan bij het analoge, meer minimale geluid van de jaren  80 maar wat Chaos International vooral onderscheidt is de poppy 'feel' die van de muziekjes uitgaat.

Tenminste die popmuziek die beginjaren 80 ontstond vanuit een punkerfenis, die pop die nog niet werd gedirigeerd en gecorrumpeerd door de commercie en de wansmaak van de middelmaat. Pop met een eigen smoelwerk dus, denk bijvoorbeeld aan de eerste nummers van The Human League en gooi er voor deze Chaos International een meer actueel synthwave geluid doorheen. De “S/T ep” kent 8 nummers, waarvan het poppy en zelfs een beetje speelse  “New Direction” zowaar hoge toppen scheert en zo uit de magische ‘eighties’ lijkt te komen. Maar ook songs als het meer sfeervolle “Culture”, de meer minimal aandoende “A Deadly Hunger For War” en “Provos” maken naast meer melodieuze nummers als “Terms & Demands” of “The Garden” het mooie (al is het wolkendek wel grijs) weer op dit debuut. Deze eigenzinnige electropop van het verleden heeft ongetwijfeld de toekomst.

Choas International

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.