Genre(s)
U kent het spreekwoord het ijzer smeden terwijl het vuur heet is? Wel, ook Jens Minor, de man achter deze Chainreactor, lijkt dit te kennen want amper één jaar na het vorige en vrij succesvolle album “Techno Body Device” is hier al het vervolg “Venom”. De fans zullen niet ontgoocheld zijn want hier wordt weerom een potje dansbare techno industrial en electro industrial gebrouwen waar op Tomorrow Land menig panty van afzakt. Reden: iets te agressief en te krachtig, te dwepend en te apocalyptisch.
“FVKN Hell” (zie clip), de opener van het album, zet meteen de toon, drammerig, een beetje monotoon en vooral dwepend. De basis een technoid ebm patroon waaroverheen de samples en industriële arrangementen worden uitgegoten. Meteen het recept voor het gros van deze 12 nieuwe nummers die net op tijd komen voor menig stoffige dansvloer op de alternatieve festivals ergens op deze aardkloot of, als er dan toch buitenaards leven is, ergens in het universum.
Repetitief in “Keep Moving”, ik zou niet anders durven, maar evenzeer dark electro op speed zoals in “Final Confrontation” dat zelfs de cyber electro aliens onder ons zal bekoren. Zelfs de future pop riedel wordt in deze confrontatie niet ontzien. U merkt het al, dit album is er vooral één voor de clubs, de dansvloer en het post apocalyptische amusement. Want hoe dan ook, ondanks de verschillende aankondigingen houdt de aardkloot het moedig vol. Vraag is voor hoe lang nog. Want het “Venom” neemt alsmaar toe, zenuwslopend en aarzelend tussen de fabriek en de dansvloer.
Die fabriek is het biotoop van “Sad Zombie” die wakker wordt op de dansvloer en in cyber electro kringen zorgt voor hitsig kontwiegen en armen zwaaien. Zombies dansen graag en drinken ook wel eens een “Milkshake” om de ledematen fit te houden al heeft het drankje hier wel een zure nasmaak, niks zeemzoet of poppy, maar gemixt met door de industrie met chemicaliën gekweekte aardbeien die wel eens zwaar op de maag durven vallen.
“His Judgement” is zowat de meest dreigende en donkere track op deze nieuwe worp en allicht ook één van de meest industriële zonder dat een commerciële riedel het ontij keert. Geslaagd wat mij betreft. Na zoveel onheil kan wel wat “Excorcism”, ban je eigen duivels uit, nodig zijn op de dansvloer, repetitief beuken en bonken zoals een angstige hartslag in overdive die hopeloos aan deze gesel probeert te ontsnappen. Chainreactor veroordeelt u echter tot een post apocalyptische dans, of u uw ogen nu open of dicht hebt, “Open Eyes” is van dezelfde dreun een ritme (ipv hetzelfde laken een broek).
Geloven in jezelf in “My Personal Skills” op de dansvloer, benentrekken in een roes van drammerige beats en bleeps die jouw danspasjes steevast in tweeën splijten. En nog is er geen penetentie, want “Das Verderben” gooit u nog eens midden de kolkende massa van dansende zombies. Als u de droge beat van “Epiphany” hoort die overgaat in een gezapige technoïde drive komt er weer een klein beetje ruimte tussen de oren en komt de zon weer op terwijl de fabrieken hun laatste restje rook spuwen die de nachtploeg heeft uitgebraakt. U kunt moe maar voldaan naar huis. De kettingreactie van beats en bleeps zal de fans meer dan bekoren, in bepaalde middens - ik benader deze release zo objectief mogelijk - zal deze “Venom” een hebbeding worden.
Chainreactor (facebook)