Genre(s)
Als kind al was ik gefascineerd door de Newton balls (Newtonpendel, Newton cradle), een ‘fysica’ speeltje dat je kon kopen via gadget winkels of postorderbedrijven. Het educatieve speelgoed bestaat uit vijf (meestal) identieke ballen die met twee draden aan een frame hangen. Mijn tante had zo een set en ik kon daar maar niet afblijven als ik daar was. Later op het college stond er zo een opstelling in het fysica lokaal. Het diende ter illustratie bij de Derde Wet van Newton (‘actie = -reactie’) en de daaruit afgeleide wet van behoud van impuls. De opstelling is me blijven fascineren en nog maar onlangs bestelde ik me zo een set via een internetsite. De Newtonpendel kan ook bijdragen aan het begrip dat een perpetuum mobile niet bestaat en niet kan bestaan (het is in tegenspraak met de Eerste en Tweede Wet van de Thermodynamica). De beweging van de balletjes sterft uiteindelijk uit door wrijving met de lucht en het energieverlies bij botsingen.
En waarom val ik jullie nu lastig met de Newtonpendel? Wel, er staat er zo een afgebeeld op de cover van het nieuwe album van de Belgische act BySenses. En het is niet zomaar een Newtonpendel. In elk van de vijf balletjes wordt een stadium uit het leven afgebeeld: een baby, een kind, een volwassen man, een grijsaard en een skelet.
BySenses is de Gentenaar Didier Dewachtere en in het verleden bespraken we van deze man al de geweldige albums “People” (2018 op cd, 2020 op LP) en “MonoCHROOM” (2022). Een ouder interview met BySenses (ten tijde van het “People” dubbelalbum) vind je hier.
“Multiple Directions” heet nu het nieuwe album van BySenses en ik vind dat een zeer toepasselijke albumtitel want het album lijkt muzikaal inderdaad te steunen op een rijke muzikale geschiedenis met invloeden uit verschillende muzikale hoeken. We menen muzikale invloeden te ontwaren uit de Krautrock, kosmische muziek en Berlin School uit de seventies (denk aan Kraftwerk, Tangerine Dream en natuurlijk Klaus Schulze), van de new wave en synthwave experimenten van de jaren 80 (denk weer aan Kraftwerk maar ook en vooral aan de ondergewaardeerde band The Art Of Noise die toentertijd nochtans meerdere hits scoorden) en ook de (dark) electro en (dark) ambient van de jaren 90 en later. “Multiple Directions” is een instrumentaal album waarop frekwent stemsamples opduiken.
“Multiple Directions” verwijst naar de wet van actie = -reactie geïllustreerd door de Newton ballen die in tegengestelde richting wegknallen. “Multiple Directions” verwijst ook naar de verschillende richtingen die we als mens kunnen volgen in onze verschillende levensfasen, geïllustreerd door de foto’s op elk van de ballen. “Multiple Directions” verwijst dus tenslotte ook naar de verschillende muzikale richtingen in de muziek van BySenses met invloeden van kosmische krautrock en ambient tot new wave. Die verschillende muzikale richtingen komen ook in het nieuwe album weer erg duidelijk naar voor. Het rustige “Temples” wordt gevolgd door het veel ruwere “Vous Êtes Là?”, om het geheel af te sluiten met het dubbele nummer als eerbetoon aan Klaus Schulze, met daarin ook weer twee verschillende Klaus Schulze richtingen. En dan is er als extraatje nog een bonus live track met gitaar.
Didier Dewachtere heeft trouwens een verleden in de zwarte scene. Voordat hij Klaus Schulze en co ontdekte hing hij vaak rond in new wave discotheken in Gent. Zijn twee grootste helden, zei hij ooit, zijn Klaus Schulze en Simple Minds, een uit elk van zijn favoriete muziekgenres. Didier Dewachtere was ook een trouwe luisteraar van het legendarische BRT radioprogramma “Muziek Uit De Kosmos” met Paul Verkempinck. Hij zat toen op internaat in Wetteren en mocht beneden in de refter alleen naar het programma gaan luisteren.
Het ganse album laat een soort ambient electro horen (of moeten we zeggen electro-ambient?). In elk geval: voor pure ambient is “Multiple Directions” vaak te ritmisch en percussief van opzet, terwijl dit voor echte dansvloer electro dan weer… nou ja… te ambient is. We krijgen hier het beste van twee werelden!
Overlopen we een voor een elk van de vijf tracks op het nieuwe BySenses album “Multiple Directions” (totale speelduur: 62 minuten).
Het album opent met de track “วัด (Temples)”, het 23 minuten durende magnum epos van het album. Vooral de (vele) vocale samples die erin zetten en de licht experimentele ondertoon doen me wel denken aan The Art Of Noise. The Art Of Noise mixte in de jaren 80 new wave en ietwat experimentelere synthpop geluiden met elementen van de oudere Krautrock (voor wie The Art Of Noise niet kent, kunnen we ter kennismaking deze song aanraden). “วัด” is trouwens Thai voor ‘tempel’. Didier Dewachtere interesseert zich namelijk erg voor Thailand en het boeddhisme.
De tweede track heet “Vous Êtes Là?”, ook weer een erg lange compositie (16 minuten) en is zo een van die tracks die veel te heftig, ritmisch, beatgericht en dansbaar klinkt om het onder de ambient vlag weg te zetten. Het nummer zit vol met Franse fluisterende stemsamples (m/v). ‘Vous êtes là’ wordt vaak doorheen het nummer gefluisterd maar ook ‘merci’ en nog vanalles. Na herhaaldelijke luisterbeurten is dit electro-ambient-Krautrock nummer mijn favoriet van dit album.
“With Love…” heet de derde track en “….. Zu Klaus” heet de vierde track (samen 19 minuten). En over welke Klaus denk je dat het hier gaat? Het is een soort eerbetoon aan de Grootmeester. Je had Vangelis, je had (hebt, hij leeft nog) Jean-Michel Jarre en… je had Klaus Schulze. Vangelis en Klaus Schulze stierven beiden in 2022. En de drummer die je hier hoort op beide Klaus Schulze gerelateerde tracks is niemand minder dan… Thommy Betzler. Thommy Betzler is de drummer van de Duitse cultband P’Cock (drie albums begin jaren 80 waarvan twee op Klaus Schulze zijn label) en hij was ook drummer bij Klaus Schulze. Nog meer Berlin School en Kosmische Musik invloeden horen we dus in deze twee Klaus Schulze gerelateerde tracks, waarbij de eerste vrij stevig en ritmisch is, in vergelijking met de tweede, meer ambiente track. “With Love…” (6 minuten) gaat daarbij haast ongemerkt over in “….. Zu Klaus” (13 minuten), met zijn veel rustiger ambiente sferen.
De slottrack “MonoCHROOM Live@Hannekesnest” (6 minuten) is een oudere livetrack als bonus (Hannekesnest is een concertzaal in Evergem). Het is de meest ritmische en dansbare track. De gitaar die op het nummer te horen is, wordt gespeeld door Peter Moorkens die we kennen van Onsturicheit.
Wie kan genieten van bijvoorbeeld Motor!k (Krautrock met Dirk Ivens) of van NothingButNoise (een meer ambient en Berlin-School getint Front 242 zijproject), die gaat deze BySenses hoogstwaarschijnlijk ook zeer kunnen waarderen. BySenses kan zeker een breed electro-ambient en Krautrock (kosmisch, Berlin-School) publiek aanspreken.
Persoonlijk spreken de BySenses albums me niet enkel aan omdat ze muzikaal zeer goed zijn, maar ook omwille van het immer prachtige, smaakvolle, doordachte, conceptuele artwork. Ook nu weer. Op de achterkant van het digipack staat trouwens een foto van een kosmiche constellatie. En nu ga ik nog even met mijn Newton balletjes spelen.