Recensie

Blood Handsome: A New Calm.

Genre(s)


Gelimiteerd op 250 exemplaren voor Europa en door vertraging in de perserijen pas sedert enige tijd echt fysiek verkrijgbaar hoewel de digitale release reeds dateert van mei vorig jaar. Zo gaat dat in de nieuwe wereld.  Blood Handsome (ja zonder de ‘y’)  is het éénmansproject van de Amerikaan Gerren Reach wiens debuut “Rituals” in 2020 bij Cleopatra Records verscheen. Nu is er dus deze “A New Calm” dat het ook in een strikt gelimiteerde oplage in Europa probeert en alvast in beperkte kringen met het leuke “Don’ Let Me Go” (zie statische clip hieronder) een hitje wist te scoren. Terecht wat mij betreft.

Een ‘hitje’ dat meteen het etiket van moderne, met synths en melancholie aangestuurde, post punk of dark wave als u het meer specifiek wil, oplevert maar ook een zeker pop gevoel (bijvoorbeeld in "Misery") in de muziek weet te leggen. “A New Calm” is niet meer of niet minder dan de bevestiging van mijn eerdere vaststelling. Dit, eerder voorzichtige meer intieme en melancholisch introvert geluid is zowat de huidige 'sound’ van de wereldwijde zwarte scene (om het kind een naam te geven). Hoewel Gerren Reach te jong is om de muziek van de jaren 80 bewust en ten vollen te hebben beleefd, lijkt “A New Calm” een vertaling van die sfeer naar de actuele twijfeltijd en identiteitscrisis.

Op “Leaving” hoor ik bij vlagen een naakte versie van The Chameleons, terwijl het meer gedreven "Death Defies" ietwat aandoet als Belgische electro wave van een paar decennia terug. Let wel, ik vertel hier niet dat het geluid van dit album gedemodeerd en of gedateerd zou zijn , dat zeggen anderen al decennia over de scene die in al die jaren nooit verdwenen is,  maar wel dat hier duidelijke referenties te rapen vallen.

“Feelings” en “Close My Eyes” trekken overduidelijk de kaart van weemoedige dromerijen, terwijl “Desperately” daar met een kolkend basje ietwat meer wanhoop in strakke post punk outfit aan toevoegt. Of deze “A New Calm” de naam Blood Handsome ‘incontournable’ maakt in de dark wave scene durf ik betwijfelen maar het album bulkt van sfeer en een introverte tijdsgeest die krampachtig probeert aan de ogenschijnlijk extraverte verwachtingen van een uit elkaar vallend samenleven  te voldoen. Ondanks “The Light”  blijft het vooral donker, maar nooit duister op deze “A New Calm”. Een huiskameralbum vol nuances dus.

Blood Handsome (facebook)

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.