Recensie

Bedroom Talks: Call Me Malespero (vinyl)

Genre(s)

Deze “Call Me Malespero” is meteen het albumdebuut (op vinyl weliswaar) van dit soloproject uit Lviv-Oekraïne, dat werd in elkaar gestoken onder de bombardementen van de Russen. De man achter dit project luistert naar de naam Jim Kei.  Als u een olifantengeheugen hebt, dan weet u misschien dat in  2021 bij het Swiss Dark Nights label de compilatie cd “Quiet Shelter” verscheen van deze Bedroom Talks. In ieder geval, nu kun je ook met deze “Call Me Malespero” kennismaken en zo Bedroom Talks leren kennen, een project dat elektronische darkwave combineert met synthwave en sporadisch ook wat minimal invloeden om tot een eerder kil en ietwat steriel geluid te komen.

Een kil geluid dat evenwel door de warme stem van Jim Kei een aparte sfeer weet te scheppen. De knipoog naar de jaren 80 is ook niet ver weg, getuige het ietwat geforceerde “Blistered”. Nummers als “Tongues Of Fire”, het meer logge en klagerige “Darkness That’s My World”, of het hoekig geritmeerde “When You Alone” sluiten dan weer meer aan bij de synthwave / minimal beweging maar wegen door de band zwaarder dan de soms meer poppy of meer punky insteek die in dit genre ook vaak doorklinkt. Geen wonder als je weet dat de bommen ondertussen boven het hoofd van Jim Kei werden uitgestrooid toen deze songs werden gecomponeerd.

En toch zijn de nummers veeleer introvert en naar binnen gekeerd en verhalen ze niet over de ellende die letterlijk op het dak van Lviv valt in 2022 en 2023, de jaartallen waarin de nummers voor deze ‘Call Me Malespero” werden gecomponeerd. "Worship The Dust” is met meer moderne klanksculpturen in elkaar gezet en ademt een zekere wanhoop, opener “Faded Flowers” is een gitzwarte new wave track, een beetje oude Clan Of Xymox maar dan zonder speelse popreferenties. Gitaartjes (of samples althans) hoor je enkel op “Burden of Epoch” en precies daardoor springt dit nummer eruit als dé darkwave track van het album,  een nummer dat er best staat al zult u wel van de donkere lading en de onderhuidse spanning moeten houden die ook dit nummer kenmerkt.

Met “Drowned In You” (zie clip), ik liet me wijsmaken dat dit zowat het eerste nummer was dat voor deze release werd gecomponeerd, wordt de kaart van de synthwave romantiek getrokken, ergens tussen The Frozen Autumn en Lebanon Hanover in. Zoals het gros van alle Oraculo releases is ook deze uitgave weerom op dik 180 gr vinyl en gelimiteerd op 300 exemplaren en komt er geen herpersing. Dus op is op. Minimal synth- en darkwave uw ding? Luister dan zeker ook eens even naar Bedroom Talks.

Bedroom Talks (facebook)

Delen op