Recensie

Beatbox Machinery feat. Kriistal Ann: Physical Touch

Genre(s)


Beatbox Machinery is een van de vele muzikale zijprojecten van Toxic Razor uit Athene, het meest bekend als de helft van het minimal wave duo Paradox Obscur (met Kriistal Ann). Maar daarnaast houdt deze onvermoeibare Griek er dus nog een nauwelijks te geloven aantal zijprojecten op na. We vragen ons soms af wanneer hij slaapt. Een van de bekendere is wel Metal Disco. In het laatste pakketje dat we vanuit Athene toegestuurd kregen zat alweer een cd’tje van Metal Disco, “Hellion Reaper”, en maar liefst twee van een ander vruchtbaar zijproject van hem: Beatbox Machinery. Eentje mét en eentje zonder Kriistal Ann, zijn muzikale compagnon uit ‘hoofdact’ Paradox Obscur. Geregeld brengt deze dame trouwens ook solowerk uit.

“Physical Touch” is dus een collectie (12 tracks, 43 minuten speelduur) van songs met Kriistal Ann op vocals. Beatbox Machinery is zo een beetje het synthwave project van Toxic Razor. Het project werd opgericht in 2010. Op de inlay van de cd lezen we: ‘Recorded exclusively with hardware synthesizers and drum machines’. Alles wordt dus opgenomen in realtime en zonder gebruik te maken van digitale software. Alzo is de klankkleur over het algemeen aardig eighties te noemen.

Geen vocoderstemmetjes op deze uitgave (wel populair op vorige releases van Beatbox Machinery) maar dus wel in elk nummer de coole sexy stem van Kriistal Ann, soms solo, een enkele keer in duet met Toxic Razor, in “Hot Action” met name.

Het album begint supersterk met “Body To Body” en dan volgt een beetje een voor Beatbox Machinery atypische track, “Shoot To Thrill”. Atypisch in die zin dat er een soort industrial metal gitaarriff in opduikt. En het klinkt lekker!  

Een van de betere songs is verder “High On Drugs”. We krijgen wel meer ondeugende titels en lyrics te verwerken, zoals “Hot Body” (‘I wanna make you hard’, zingt ze zwoel) en “Gangbang Divas”, maar ook meer melancholische songs als het synthwave pareltje “Love Is Gone”.

Het album eindigt met het sterke “Cities Of The Future”, een waardige afsluiter waarrond in 2014 reeds een remix-album verscheen.

De compilatie verscheen wederom op het eigen label Werkstatt Recordings, digitaal, op cd en op tape. Het is mijn favoriete release van Beatbox Machinery tot op heden en een aanrader voor de liefhebbers van synthwave, retrowave, electropop en italo. En voor de fans van Kriistal Ann natuurlijk, dat spreekt vanzelf.

https://www.facebook.com/BeatboxMachinery 

https://synthesizer.bandcamp.com/album/348-physical-touch

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.