Recensie

b°tong: {Mass}

Genre(s)


b°tong (ook soms geschreven als B°tong, B°TONG, B ( ) TONG, btong, BTONG, B°Tong of Botong) is het project van Chris Sigdell uit Basel, Zwitserland, voormalig lid van de experimentele industrial formatie NID (1995 - 2005) en leadzanger en bassist in de stonerdoom en sludge metal band Leaden Fumes.

B°tong bracht sinds het ontstaan in 2004 al een 40-tal releases uit - allerlei split releases en samenwerkingsverbanden meegerekend - op formats als tape, vinyl, cdr en cd. En dit op allerhande labels waaronder ook het Belgische Silken Tofu.

"{Mass}" (6 tracks, 83 minuten speelduur) is de nieuwste worp, uitgekomen op het Poolse Zoharum label, gespecialiseerd in experimental, industrial en dark ambient stuff. "{Mass}" werd een dubbel cd album, bestaande uit opnames van twee verschillende sessies uit 2022 (cd 1) en 2023 (cd 2). Elk van de schijfjes had met succes als een afzonderlijk album kunnen bestaan, maar samen vormen ze een coherent geheel, een huwelijk van dark ambient met veldopnames, van dronescapes met gitaar en bijna postrockachtige structuren. Soms – zoals in “The Sky Is Black” – doorbreken delicate melodieën de drones.

Als solo artiest tast Chris Sigdell de grenzen af tussen ambient electronic en musique concréte. Het resultaat zijn lange en stikdonkere drone ambient en ambient-industrial soundscapes. We krijgen hier zo zes klanksculpturen voorgeschoteld, verspreid over de twee schijfjes. De kortste (“The Sky Is Black”) duurt 7, de langste (“The Long Lost View”) maar liefst 22 minuten.  

Het zijn dense, soms ronduit verstikkende dronescapes. Zelf spreekt Chris Sigdell van ‘hostile soundscapes’. De gebruikte instrumenten op deze release zijn gitaar, strijkgitaar en synthesizers. Voor de rest wordt gebruik gemaakt van een veelvoud aan effecten en samples.

Af en toe reciteert een vervormde stem op niet al te vrolijke wijze (understatement) een gedicht. Luister maar eens naar het ironisch getitelde “Goddess Of Light”. “Goddes Of Pitchblack Darkness” ware hier een passender titel geweest … In “Rendlesham Forest” horen we dan weer een soort versmachte vrouwenstem. Geruzie in de verte. Er zitten nog stemmen in, nauwelijks herkenbaar tussen lagen drones, laat staan dat we verstaan wat ze zeggen.

Mijn favoriete track is de allerlaatste en tevens de kortste track, “The Sky Is Black”, waarin steeds weer de frase ‘Behold, the sky is black’ wordt herhaald op een muzikaal behang van dreigende en inktzwarte dark ambient-industrial.

De dubbele cd zit vervat in een 6-panel ecopack, gelimiteerd op 300 copies en is een aanrader voor de liefhebbers van lange, sfeervolle maar behoorlijk sinistere dark ambient dronescapes.

https://www.btongmusic.com

https://www.facebook.com/btongmusic

https://btong.bandcamp.com

Delen op

Tags

Over Henk Vereecken

Henk Vereecken bekeerde zich op 14-jarige leeftijd tot het zwarte newwaverdom maar behield altijd een gezonde interesse in andere genres zoals punk, metal, folk, prog en de psychedelische rock van de sixties (en later). Verdere interesses zijn wetenschappen, politiek, geschiedenis, natuur, cultuur en subculturen. Na zijn studies biologie verruimde hij zijn blik vanuit de Antwerpse zwarte en alternatieve keten zoals Biokot, Limelight, Wommel en Bunker naar zwarte fuiven en concerten overal te lande. Vooral Waregem, Gent en Sint-Niklaas waren lang the places to be. Sinds 1999 is hij lid van Dark Entries. Hij heeft een bijzondere voorliefde voor geëngageerde muziek met een boodschap en onderzoekt vieze beestjes in een medisch labo. Hij is sinds 2012 ook de helft van het team van het radioprogramma The Horny Hour op de Antwerpse alternatieve zender Radio Centraal en heeft een verleden als dj op new wave, gothic en flowerpower fuiven.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.