Recensie

Assassun: Post-Climax

Genre(s)


Hier is ie weer, vlijtige mier Alexander Leonard Donat, ditmaal met het derde album van zijn project Assassun. Een project dat het over een meer elektronische boeg gooit dan het misschien beter gekende Vlimmer (post punk /dark wave), al is het moeilijk om dit project in één of meerdere genres te beschrijven. Zelf spreekt de bezieler over ebm/synth wave/electro punk maar, en dat voeg ik er dan aan toe, op een geheel eigenzinnige wijze.

Goed, het nummer “Sink Your Sword Into Me” is door zijn hamerende ritmiek zoals de oervader van de ebm, terwijl de holle zang zo uit de cold wave school zou kunnen komen en gaandeweg duikt er zelfs een naakte synth pop riedel in het nummer op. De hartslag die als het ware even tot rust komt. Om u maar te zeggen, de muziek van Assassun (en bij uitbreiding alles waarin deze Alexander Leonard Donat de hand heeft) moet je zonder ‘oorkleppen’ benaderen. Dat zou je al moeten weten van voorganger “Chronic Quicksand Depression Morning” (Blackjack Illuminist Records, 2023).

De 'sound' is haast heroïek in “Used To Glow” waarin je met een beetje fantasie zelfs martial intenties kunt ontwaren, heerlijk bombast met een ietwat bevreemdend klankexperiment naar het einde. Dit, terwijl "Skull-Line" me aan het hybride  elektronische gothic geluid van Fear Incorporated doet denken. Dus ja ook het label ‘goth’ is gevallen zonder evenwel te verdwijnen in de typerende clichés. Als je immers denkt dat je het vast hebt, dan klinkt Assassun plots toch weer even anders. “You Can’t” lijkt een onderzeese gedeclameerde vloek, die langzaam aan de oppervlakte komt drijven.  De onbehouwen jaren 80 die in hun gematigd experiment wild om zich heen sloegen met minimale elektronica met zin voor experiment lijkt helemaal terug op  “Footnote”, terwijl Crash Course In Science reïncarneert in het bezielde “Sling Me Out”.

De vlijt en de ijver waarmee deze muzikale duizendpoot aan elk van zijn eigen projecten een eigen smoelwerk weet te geven is best indrukwekkend. Het smoelwerk is immers  niet standaard, maar een karakterkop. “Hell Here” moet het goed doen op de minimale electro dansvloer en kent zelfs een aangenaam synth lijntje, “Push Notice" van zijn kant is dan weer donker.  De klanktapijten zijn misschien ietwat brachiaal, zeker in vergelijking met tal van opgeklopte en overgeproduceerde  actuele electro releases die zowat allemaal beroep doen op dezelfde hard - en software, maar dan is deze “Post-Climax” van een andere orde, een stuk authentieker, meer aanleunend bij de 'do it yourself' mentaliteit van de jaren  80.

Ik liet nog een handvol nummers op deze derde worp van Assassun onbesproken, via onderstaande jukebox kunt u dan ook zelf wat gaan ontdekken. Alweer een  unieke, eigenzinnige release uit het huis van Alexander Leanord Donat, deze keer verpakt in een Assassun jasje dat ook u maar eens beter aantrekt.

 

Assassun (facebook)

Delen op

Tags

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.