Genre(s)
Vijfenzestig (jawel 65) is ze ondertussen, Anja Huwe, de frontdame van Xmal Deutschland, de goth band die vooral furore maakte in de eerste helft van de jaren 80 met geniale albums als “Fetisch” (4AD, 1983) en “Tocsin” (4AD, 1984) om in 1990, na een meer poppy en commerciële koers te varen, in rook op te gaan... Anja Huwe koos nadien voor een artistieke loopbaan maar tijdens de pandemie (die dan toch ook zijn goede kanten had) besloot ze samen met haar vriendin Sabine Bredy (bekend als Mona Mur en in de jaren 80 van de formatie Mona Mur und Die Mieter) toch weer iets met muziek te doen. Om gitaar te integreren werd oud-medestrijdster uit de Xmal Deutschland dagen Manuela Rickers erbij gehaald en het resultaat heet “Codes”, een album dat de naam Anja Huwe met schwung weer in de muziekwereld katapulteert.
Een beetje vreemd misschien dat in plaats van een Duits label, het Amerikaanse underground label Sacred Bones Anja Huwe wist te strikken voor deze release en en passant ook nog een keer de eerste ZickZak releases van Anja Huwe’s band Xmal Deutschland heruitgebracht, meer nog, de verzamelaar “The Early Singles 1981 - 1982” van Xmal Deutschland (klik hier voor de Dark Entries review) verscheen gelijktijdig met dit soloalbum. Maar hoe klinkt deze dame in 2024, als een Xmal Deutschland update, of totaal anders?
De vooraf singels “Rabenschwarz” en ‘Pariah” hadden al een tip van de sluier opgelicht, niet toevallig twee nummers die het geluid van Xmal Deutschland in een nieuw kleed, ingenieus naar deze tijd weten te vertalen en brokken maken. “Rabenschwarz” grijpt je onmiddellijk naar de keel om deze langzaam dicht te knijpen en te verdwijnen in een moderne goth roes. Een nummer dat ook perfect bij dit geluid aansluit is “Living In The Forest”, gothic anno 2024. Een genre dat wel degelijk nog altijd een toekomst heeft.
Nochtans vangt het album met het mooie, epische en dromerige “Skuggornas” aan waarin Anja Huwe lijkt terug te kijken op haar leven. Al is dit album in sé geïnspireerd op de dagboeken van Moshe Shnitzki die op17 jarige leeftijd zijn thuis verliet om in de Wit-Russische wouden te gaan leven als een partizaan. Universele thema’s als eenzaamheid, verlies, hoop en wanhoop, pijn, geweld maar ook verlangen en de wil tot overleven worden op “Codes” poëtisch en eigenzinnig verder uitgediept en doorgetrokken naar de gevoelswereld van Anja Huwe.
“Exit” is een dreigend verhaal op een ietwat trippende ritmiek, met moderne arrangementen en een slepende quasi schurende ondertoon. Een ander hoogtepunt is het haast poppy “O Wald” dat ik niet anders dan een knappe compositie kan vinden, eigentijds met een donker pop aura. In “Zwischenwelt” komen echo’s van latere Xmal Deutschland samen met pakweg het subtiele shoegaze geluid van Cocteau Twins, die laatste zaten overigens ook op het 4AD label waarbij Xmal Deutschland in 1983 onderschreef. “Sleep With One Eye Open” (gaat u nu ook meteen aan “Enter Sandman” van Metalica denken?) is een nummer waar ik mijn vinger niet op kan leggen, eigentijds electronica waarvan het dub ritme aan het vel van het meer ethereal aandoend engagement kleeft.
Tot slot is er “Hide Away” waarop Anja Huwe ons uitwuift, een dromerig ietwat als klassieke pop aandoend nummer waarin Anja Huwe alvast bewijst dat ze ook op haar 65ste nog altijd een stem heeft als een klok. “Codes” is een modern, zeer gelaagd album geworden waaraan heel wat zorg is besteed, dat voel je, en niet schaamteloos teert op het verleden van Anja Huwe al stromen de jaren 80 en haar band Xmal Deutschland nog altijd door haar bloed. Met “Codes” maakt ze alvast een statement, het verleden valt aan het heden te rijmen zonder daarbij jezelf te verloochenen. Sterk werk. Uit op cd en vinyl, naast de traditionele zwarte is er ook een gelimiteerde ‘oxblood red” versie. Of er nog meer in de pijplijn zit van Anja Huwe weet ik niet maar ik zou durven stellen dat deze “Codes” nu al cult is.