Genre(s)
Dit ziet er weer heel erg occult uit en zo klinkt dit ook. “Antariksha” (5 tracks, 54 minuten speelduur) is een samenwerkingsalbum tussen twee Duitse eenmansprojecten: Alone In The Hollow Garden en Nam-Khar.
Alone In The Hollow Garden werd opgericht in de lente van 2013 als een zijproject van het industrial/darkwave/minimal project Tanz Ohne Musik en staat voor een stylistische terugkeer naar de muzikale roots van bezieler Dan Mihai Serbanescu, een project waarin hij zich kan uitleven in zijn voorliefde voor old school industrial, dark ambient en ritual en dit in een nieuw, fris kleedje.
Naast Alone In The Hollow Garden en Tanz Ohne Musik houdt Dan Serbanescu er ook nog de projecten Amaterasu (‘een getransmuteerde astrale manifestatie van Alone In The Hollow Garden’) en Temple Of Clear Light (meer esoterische elektronica) op na.
Ook Nam-Khar is een Duits project. De man achter het project heet Konchog Gyaltsen en die is ook actief in het ambient en experimental project Nyilam.
“Antariksha” bevat vijf tracks doorwrochte dark, deep en ritual ambient. De stukken zijn veellagig met complexe texturen, hypnotiserende patronen en markante percussieve elementen, wat leidt tot een evocatieve luisterervaring die zowel focus als energie tot de luisteraar brengt. Het album werd ‘gechannelled’, opgenomen en gemixt door het duo in de periode van de zomer van 2022 tot de lente van 2023.
De soundscapes openbaren zich in een mix van zowel synthetische als organische geluiden, waarbij de analoge synthesizers versmelten met door de microfoon vastgelegde texturen, afkomstig van een scala aan blaasinstrumenten, geïmproviseerde percussie, metalen veren enzovoort.
De muzikale taakverdeling voor dit album is als volgt:
Alone In The Hollow Garden (Dan Serbanescu): chanting, ademgeluiden, tanpura (een Indiase fretloze luit met een lange hals en een klankkast die lijkt op die van de sitar), Arabische fluit, bongo’s, shakers, sistrum (een soort ratel), tomtom, tambourijn, gongs, bellen, rol-mo cimbalen, metaalpercussie, zelfgemaakte piëzo percussie, strijkinstrumenten uit metaal, versterkte snaren, analoge synthesizers.
Nam-Khar (Konchog Gyaltsen): analoge en digitale synthesizers, bellen en klankschalen, percussie, programmering, effecten, texturen.
Alle vijf composities zijn erg goed, maar twee ervan zijn wel heel erg intrigerend, en dat zijn (niet toevallig) de meest ritmische tracks.
“Prithvi”, met zijn 16,5 minuten tevens de langste track, intrigeert met zijn hypnotisch, ritual getinte percussie-effecten. De compositie klinkt erg duister en vrij minimalistisch met drones en ratelgeluiden.
“Agni”, de slottrack, bevat als enige track duistere vocalen, een soort mysterieus occulte brommende chants en klinkt nog inktzwarter dan de andere tracks. De meest intrigerende, hypnotische track bewaarde men voor het laatst en wat mij betreft had men die aartsduistere, occulte chants doorheen het album wat meer mogen aanwenden. Maar het is goed zoals het is. Machtig album voor de fans van tribal industrial, dark ritual, occulte drone en dark ambient.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100063704257386&ref=stream&hc_location=stream
https://aloneinthehollowgarden.bandcamp.com
https://aloneinthehollowgarden.bandcamp.com/album/antariksha