Nieuws

W-Fest komt dichterbij!

Door Kurt Ingels

13 juli 2024

U heeft het vast ook in uw agenda staan, 23, 24 en 25 augustus is er in Oostende weerom W-Fest, ook dit jaar met een Batcave podium. Laat het net dat podium zijn dat de Dark Entries lezer weet te bekoren en waar we graag wat extra aandacht aan schenken door elk van de drie dagen de line-up even met u te doorlopen.  Nadien wijst Dark Entries u ook graag op een aantal namen op het hoofdpodium die u maar beter eens checkt.

In onze eerste aflevering begon ik met het Batcave podium van vrijdag 23 augustus en dan is het nu uiteraard de beurt aan zaterdag 24 augustus. 'Fasten your seatbelts', hier komt de voorzet! Lees hier het relaas over de tweede dag Batcave podium op W-Fest!

Starten doen we op zaterdag 24 augustus met Auger.  Uit het noorden van Engeland, opgericht in 2017 pakte de groep rond Kieran Thorton en Kyle J Wilson in datzelfde jaar reeds uit met het albumdebuut ”The Awakening” (Rebco Records). Auger schept een eigenzinnige postpunk sfeer die wordt aangedikt met scherpe pop en elektronica. Meerdere albums volgden, “From No On I” (2019, Dark Tunes Music Group), “Insurgence” (2020, Dark Tunes Music Group) en “Nighthawks” (2022, Big Chair). De groep geniet live een stevige reputatie en heeft een loyale groep volgers die zichzelf ‘Miners’ noemen. Live te zien vanaf 13u00 op het Batcave podium!

Om 14u40 gaan we dan de Belgische toer op met een groep die zijn oorsprong kent in de gitzwarte jaren 80, toen Belgische electro zowat het voornaamste export product was van ons koninkrijk. Ik schrijf 1983 en na meer dan 40 jaar, jawel, staat deze Vomito Negro met als origineel lid Gin Devo (ook solo actief), bijgestaan door Sven Kadanza, nog altijd op het podium. Hun meest recente album luistert naar de naam “Entitled” (2021) en de groep is tegenwoordig onder dak bij de Duitse Dark Dimensions label groep. Verwacht je aan  gitzwarte onweerswolken die boven het Batcave podium in Oostende samenpakken die zaterdagnamiddag, tenminste de electro van deze Vomito Negro is nog altijd even donker, beklijvend en beangstigend als 40 jaar geleden!

Na de electro is het om 16u20 tijd voor de gitaren, ook vaak gecombineerd met elektronische arrangementen, van het Duitse Girls Under Glass. Ook deze groep zag het levenslicht in de magie van de jaren 80. Aanvankelijk als gothic rock groep begonnen evolueerde de groep meer richting een dark rock collectief, getuige ook hun meest recente worp “Backdraft” dat  bij het Duitse electro (!) label Dependent verscheen in 2023. Lees hier nog een keer de Dark Entries review van dit album. Girls Under Glass staan live garant voor een fijnzinnig maar donker rock gehalte en ik duim alvast dat ook een paar oudere klassiekers op de setlist zullen staan!

Rond etenstijd, 18u00 stapt een in ons Belgenland graag geziene live band op het podium. Stel die friet of hamburger dus best nog even uit want om 18u00 bestijgt Rodney Orpheus en zijn The Cassandra Complex het Batcave podium.  En weer moet gezegd, The Cassandra Complex werd ook geformeerd in die jaren 80 in het Engelse Leeds.  De groep zou een paar wereldhits scoren maar is veel meer dan die monsterhit “One Millionth Happy Customer”, dat zou je als lezer van Dark Entries onderhand wel mogen weten. Dat de groep graag werd gezien in België  hadden ze onder meer te danken aan hun deal met PIAS, zo verscheen recent nog in de 40 reeks van dit label een  vinyl compilatie ep waarvan u hier de Dark Entries review vindt.  Dit jaar verscheen bij COP Intl nog “Death & Sex” een herwerkte versie van hun in 1993 bij PIAS verschenen album “ Sex & Death”. Klik hier voor onze review. Ondertussen telt hun oeuvre dik 10 albums en heel wat ep’s en singels. Electro wave van de betere soort daar vanaf 18u00 op het kleine strand in Oostende.

Om 19u40 zult u vast en zeker voldoende opgewarmd zijn, ook al is de zon niet van de partij die zaterdag, voor de glimmende gothic rock van het Belgische Star Industry. Een groep die in 2021 nog werd getroffen door het tragische overlijden van bassist Stijn en langzaamaan weer uit de rouw kruipt en met Rich Vanderhoven een waardige vervanger heeft gevonden. Het is ondertussen alweer van 2015 geleden maar tot op heden is het meest recente studiomateriaal  het album “Renegade” (2015, Alfa Matrix). Het begon allemaal in 1997 met het album “Iron Dust Crush” (Revelation Records) met daarop hun grote hit “Ninteties”.  U krijgt het ongetwijfeld nog eens te horen op 24 augustus in Oostende.

We blijven in België want om 22u00 mag Johan Van Roy’s Suicide Commando de schelpen van onder het mulle strandzand schudden daar in Oostende. Deze groep, sterk geïnspireerd door de Belgische electro lichting van de jaren 80 begon eraan in 1986 en werd met het eerste formele album “Critical Stage” (Off Beat, 1994) meteen razend populair in binnen - en buitenland. Een jaar later verscheen bij datzelfde label “Stored Images” waarop hun op heden nog altijd grootste hit prijkt “See You In Hell” (of in Oostende). Maar Suicide Commando is veel meer en evolueerde mee met zijn tijd. Zo werden er cyber en meer techno aandoende geluiden toegevoegd en werd het totaalgeluid harder. Electro koek op maat van de clubs, het legde Suicide Commando geen windeieren en de groep geniet op vandaag een immense, internationale populariteit in de electro scene en heeft ondertussen zowat 15 albums op de teller.  Dans je in het zweet bij de ondergaande zon daar in Oostende!

Als u er nog niet genoeg van heeft dan staat op het Batcave podium als afsluiter het Engelse cyber industrial/ electro  en meer gezelschap V2A geprogrammeerd. De groep is al actief sedert 2001 en bracht ondertussen reeds een zestal albums aan de man en vrouw. De groep uit Birmingham verzorgde recent de soundtrack voor de nog te verschijnen “Furiosa, A Mad Max Saga” en pakt in die zin uit met een ware mad max freak show op het podium. En dat vanaf 23u30 tot in de zeer vroege ochtend van zondag. Dat belooft vuurwerk daar in Oostende.

Na deze zes bands kunt u uiteraard nog voor een danspasje terecht in de Batcave tent waar de betere new wave, cold wave, postpunk, ebm, gothic en meer ten dans worden gespeeld!

Voor alle praktische info, één adres de officiële W-Fest website

Klik hier voor tickets

Delen op

Over Kurt Ingels

Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.