Vanaf vrijdag 24 juni tot en met zondag 26 juni kunt u de Wave Gotik kater weg spoelen op de zomereditie van Sinner’s Day. Een festival met een vette knipoog naar het verleden maar evenzeer met een wijde blik naar de toekomst. Waar de goegemeente nog immer denkt dat die ’zwartjassen’ een typisch jaren 80 fenomeen zijn en waren, met hier en daar een uitloper in de jaren 90, komt (alweer) bedrogen uit. Immers anno 2022 zijn er wereldwijd duizenden en duizenden groepen die de erfenis van de alternatieve jaren 80 met overgave blijven celebreren. Gelukkig maar.
Neem nu de monsterhit “Living On Video” van Trans-Xdie op 24 juni present tekenen en aan hun disco new wave een nieuw geluid weten te geven. Meer nog, het opgepoetste electro geluid van toen én de nieuwe disco electro pop sound van een band als het Sloveense Torulof nog het meer hybride geluid van IAMX(beiden ook op vrijdag 24 juni). U begrijpt meteen dat het verleden, niet alleen het heden maar ook de toekomst met een danspasje zal verleiden.
Ook op zaterdag 25 juni kunt u wat nostalgie opsnuiven met de electro pop van het Duitse Boytronic, om daarna te zien en te horen hoe het Griekse Kalte Nacht hun electro drive rijmt met donkere postpunk die het beste van het verleden tot het geluid van de toekomst kneedt en dat in het heden. En dan heb ik het nog niet over levende legende PIL gehad, die wat mij betreft zowat tijdloos blijft. Punk op leeftijd blijft immers jong maar niet onbewogen. Dit moet u op zijn minst toch één keer gezien en gehoord hebben. Queen Elizabeth bestelde voor haar 70ste jubileumjaar alvast de volledige backcatalogue. En u? Zet dit dan maar eens naast een publiekslieveling (voor velen toch) die luistert naar de naam VNV Nation, een formatie die in zichzelf al verleden (ik blijf “Legion” nog altijd hun beste nummer vinden), heden en wie weet ook toekomst in zich draagt (When Is The Future?”).
Op zondag 26 juni mogenThe Stranglers dan een blik nostalgie opentrekken. Begonnen als een intelligente en arty rock band met punk streken werden ze al gauw omhelst door de toentertijd rijzende new wave beweging. Dat leidde zelfs, in hun tweede leven, tot commerciële successen zoals het ietwat cynische (ja zo zijn ze wel) “There’s Always The Sun”, maar ze hebben het ook over een “Strange Little Girl”, “Hoeres”, ja zelfs “Peaches” een deun waarmee ze in de jaren 80 zelfs sportweekend haalden. Te laat geboren? Ga dan zeker kijken. Mag ik naast The Stranglers dan een portie gothic rock zetten die zondag? Of hoe dit jaren 80 genre anno 2022 bewijst nooit te zijn weg geweest? Laat de vleermuizen fladderen, moeders, houd uw dochters thuis of beter houd ze goed in de gaten. Nosferatuen Merciful Nuns zijn ‘in town'. Je dochter zal maar Lucy of Mina heten. Nosferatu is een Engelse gothic rock band van de tweede generatie (jaren 90) met een aantal gothic rock klassiekers op zijn actief. Ik noem er een paar “Vampyre’s Cry”, ooit probeerde een onguur type me deze 12” af te troggelen voor € 100 (mooi niet), “Lucy Is Red”, “The Haunting”, “Wonderland”, “Dark Angel”,... Hun debuut “Rise” is legendarisch en gothic rock heeft sowieso het verleden, het heden en de toekomst. Vraag dat ook maar aan het Duitse Merciful Nuns, de band rond Artaud Seth die recent terug herrees met het album “Kvltan” (klik hier voor de review) dat een oer gothic rock geluid het universum inblaast met de magie van de schreeuw van de Vliegende Hollander. Het zou me niet verwonderen dat deze over de dansende Noordzeegolven komt aanzeilen die zondag bij het horen van het geluid van The Merciful Nuns. Mysticisme en occultisme van de humane en zachtaardige soort, uit het grote zwartste gat van het universum. Zo, en er is nog meer natuurlijk tijdens deze driedaagse. Maar weet vooral dat deze muziek zich niet exclusief in het verleden situeert maar vooral ook de toekomst heeft, al zijn er lui die je graag iets anders willen doen geloven.
Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971