2023 is bijna voorbij, en daar kunnen we niet rouwig om zijn. Helaas staat 2024 eraan te komen, en dat zal zo goed als zeker nog erger zijn dan het huidige jaar. Wat rest ons dan nog dan onze troost te zoeken in muziek? Hoe erger het wordt, hoe mooier de muziek, en dus hoeft het niet te verwonderen dat in 2023 heel wat mooie dingen uitgekomen zijn. Ik koos tien platen uit die mijn jaar wat minder erg hebben gemaakt, en stel ze u in willekeurige volgorde voor.
Af en toe word je omvergeblazen door iets nieuws en fris, en dat was dit jaar zeker het geval met het werk van N.E.L & J.P. Ik zag ze reeds in het begin van het jaar op een van hun eerste optredens, en we hadden het genoegen ons jaar te mogen afsluiten met hun optreden op onze eigenste Dark Entries Night. We raden iedereen aan om ze live aan het werk te zien, maar hun eerste ep ‘Honger’, die enkel digitaal verschenen is, moet u ook zeker beluisteren.
We volgen de vier mannen uit Breendonk – actief sinds 1986 – al langer, en elke keer als ze iets nieuws uitbrengen, weten ze ons te verrassen. Dat is deze keer niet anders, met een plaat die de gitaren minder ruig laat klinken, maar net daarom in nuance wint. Een absoluut pareltje.
Deze man heeft een abonnement op onze eindejaarlijstjes, waar hij stelselmatig hoog in voorkomt. Ook Enzo Kreft is een veteraan die sinds 1983 minimal wave op de wereld afstuurt. Zijn laatste plaat ‘Shelter’ is gevarieerder dan ooit. Maar hij weet ook steeds conceptplaten te maken over onderwerpen die ons ontzettend boeien, en dat is deze keer niet anders, met een thema dat helaas te veel in de actualiteit van 2023 voorkwam: oorlog.
Nog een klassieker uit de vaderlandse scene waarvan elke nieuwe plaat een revelatie is. ‘Chasing Fate’ doet wat Der Klinke al jaren heeft weten te fatsoeneren: elektronische ritmes combineren met scherpe gitaren. We zijn onder de indruk van de plaat, maar ook van de livevoorstelling die we in Aarschot mochten meemaken, met een prachtig uitgewerkte show.
Whispers In The Shadow kiest voor een nieuw geluid. Alweer. Niet dat wij hun zullen tegenhouden, want ‘Ghost’ is een absoluut pareltje, dat de getormenteerde gitaren laat brommen en dreunen, en zoals gewoonlijk ook inhoudelijk sterk staat.
De helden uit mijn puberteit brengen een cd uit, en dan spits ik mijn oren. Waar Goethes Erben de afgelopen jaren vooral met zijn kamermuziekensemble bezig was, krijgen we nu weer de meer traditionele rockmanifestatie. Al is traditionele rock hier natuurlijk ver van wat we horen, want Goethes Erben blijft avantgardistische geluidsexperimenten spugen, gecombineerd met de duistere teksten van Oswald Henke. Hun optreden op het WGT, met heel wat werk uit de nieuwe cd, blijft in ons geheugen gegrift als het hoogtepunt van het festival.
Ik wou absoluut een plaat van Boris Grebenshikov in mijn eindejaarslijstje, en ik had keuze te over. ‘Песни Бардов (Liederen van de barden)’ is evenwel een plaat met covers van Russische barden als Bulat Okhudjava en Jevgeni Kliasjkin, dus deze viel af. Ik wou eerst de ep ‘Bogrukinov’ nomineren, die gaat van sober akoestisch tot experimenteel elektronisch tot uitgestrekt symfonisch, maar met vier liedjes vond ik dat nog wat mager. Op de valreep voor het nieuwe jaar verschijnt echter ‘Songs of Clear Light’, met oosterse mantra’s. Dat is van een buitenaardse schoonheid, en dus komt dat, mede door mijn mooie herinnering aan het recente concert van Grebenshikov in Hasselt, in het lijstje terecht.
Het was een druk jaar voor Laibach, met als hoogtepunt de voorstelling van hun multimediaspectakel ‘Alamut’, die ik in Frankfurt kon bijwonen. De plaat ervan verwacht ik aan het begin van 2024. Begin 2023 kwamen ook twee platen van Laibach uit: de ep ‘Love Is Still Alive’, waarvan we de live-uitvoering ook hebben meegemaakt, en deze ‘Sketches of the Red Districts’ dat teruggrijpt naar de begindagen van Laibach, met de obligate industriële klanken die daarbij passen. We vermelden ook even de uitgaven aan het einde van het jaar: de soundtrack van ’Iron Sky, The Coming Race’ en de geweldige heruitgave van ‘Nova Akropola’, waar we nog een bespreking van te goed hebben, naast nog wat singles die ook teruggrijpen naar de hoogdagen.
Het was een interessante zet van Diary of Dreams: de heruitgave van hun debuutplaat ‘Cholimelan’ laten samengaan met de uitgaven van een nieuwe plaat: ‘Melancholin’. Valt er iets nieuws over te melden? Neen, het is gewoon een uitstekende Diary of Dreams-plaat, zoals alle andere, en dus goed genoeg om in ons eindejaarlijstje terecht te komen.
Dark ambient van de bovenste plank, geleverd door twee Italianen die weten hoe dat moet. ‘Lamaŝtu’ bestaat uit sluimerende en lang aanslepende klanken, maar klinkt op geen enkel moment monotoon omdat het zo gevarieerd is.
Een uitstekende ep, maar ik kan hem helaas niet in mijn lijstje zetten omdat ik er zelf bas op gespeeld heb. Er staan zes korte liedjes op, gebaseerd op gedichten van René Oskam. Ik vind het resultaat zeer geslaagd, maar ben misschien vooringenomen.
Xavier Kruth bekeerde zich al op jonge leeftijd tot het gothicdom. Toen hij begon te puberen, moest hij lang zagen om een zwarte broek te mogen hebben. Toen hij tegenover zijn moeder argumenteerde dat hij gewoon om een zwarte broek vroeg, niet om zijn haar omhoog te doen in alle richtingen, repliceerde ze dat als hij nu een zwarte broek zou krijgen, hij daarna toch zijn haar torenhoog omhoog zou doen. Xavier was versteld over de telepathische vermogens van zijn moeder. Hij leerde destijds ook gitaar spelen, en sinds 2006 speelt hij in donkere kroegen met zijn melancholische kleinkunstliedjes in verschillende talen. In 2011 vervoegde Xavier het team van Dark Entries. In Dark Entries las hij ook dat The Marchesa Casati (gothic rock) een gitarist zocht, en zo kon hij een paar keer met de groep optreden. Later speelde hij bij Kinderen van Moeder Aarde (sjamanische folk) en werkte samen met Gert (kleinpunk). En het belangrijkste van al: in 2020 bracht hij samen met Dark Entries-collega Gerry Croon de plaat ‘Puin van dromen’ uit onder de naam Winterstille.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971