Antler Records uit Aarschot genoot naam en faam als leverancier van Belgische new wave in de jaren 80. In 1989 werd het Antler-Subway en verschoof de interesse, mede door de new beat koorts, richting dansmuziek. In 1981 opgericht door Roland Beelen en Maurice Engelen (Praga Khan, Lords Of Acid,...) werd het label cult in het verspreiden van Belgische new wave. Wellicht zullen zich nog heel wat lezers de “New Beat Club Class X" reeks herinneren waarvan de eerste in 1991 verscheen bij Antler-Subway en waarvan uiteindelijk 8 delen zouden verschijnen (later ook in een heuse box) alsook een best off, een New Wave Soft Class X en een New Wave Belgian Class X.
In 1995 werd een alliantie aangegaan met het toen grote EMI wat een commercieel succes bleek temeer het label ook een meer commerciële richting was uitgegaan, ook Kate Ryan, 2 Fabiola, Milk Inc.,.. kregen er hun stek. Aan Antler-Subway kwam in 2005 abrupt een eind door een ernstig ongeval van medeoprichter Roland Beelen, terwijl kompaan van het eerste uur Maurice Engelen besloot om zich toe te leggen op zijn succesvolle muzikale projecten Lords Of Acid en Praga Khan.
Ook EMI Records verdween van het toneel en de rijke archieven van het label kwamen zo bij major Warner Music terecht. In 2022 slaagde het Antwerpse Starman Records erin om de Antler catalogus te verwerven en zodoende mogen we ons aan een resem heerlijke rereleases verwachten van Belgische new wave kunstwerkjes. Het eerste wapenfeit van Starman Records wordt de heruitgave van de Siglo XX “Double Album” die de ep “Studio Sides” (met het heerlijke "Babies On a Battlefield") en de live plaat “Live Sides” (beiden ook afzonderlijk verkrijgbaar) samenbrengt. Het was meteen het laatste album dat op Antler verscheen vooraleer Siglo XX uitweek naar dat andere legendarische label Play It Again Sam (waar onlangs nog een ep verscheen in de [PIAS40] reeks. Klik hier voor de Dark Entries review.
De heruitgave valt nu reeds te bestellen bij Starman Records. Maar er is meer. Lieven De Ridder van Walhalla Records, stevig liefhebber van obscure (Belgische) new wave, stelde met kunde de compilatie “Antler Records Early Years Vol 1” samen, een vinyl compilatie die meteen als nieuwjaarsgeschenk kan voorbesteld worden want deze is vanaf begin volgend jaar beschikbaar. De tracklist is momenteel nog geheim maar gezien het hier een Vol 1 betreft lijken we toe te zijn aan een reeksje oude, obscure new wave parels. Het stemt Dark Entries alvast meer dan tevreden.
Kurt Ingels, alias dj Kurt Darkdweller, is geen ééndagsvlieg. Oudstrijder in de scene en bij Dark Entries. Stortte zich, lang geleden, tijdens hogere studies in een lagere, duistere orde. Als new wave tiener opgegroeid maakte hij als twen Gent onveilig en ging er aan de slag met eigen fuiven (Weltschmerz Nacht), startte een dj carrière, schreef op een blauwe maandag het boek ‘de dag dat het zonlicht niet meer scheen, wave in België’, werd eeuwen geleden ingelijfd bij het papieren Dark Entries, zette mee het Belgian Independent Music festival op poten en weigert steevast ouder te worden. Trouwe soldaat, gepassioneerd door muziek en dan vooral die van de donkere soort. Op passie staat geen leeftijd.
Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971