Nieuws

Affiche Amphi Festival groeit verder aan

Door Annemarie Aerssens

21 februari 2025

Intussen prijken de Romeinse cijfers XIX op de affiche van Amphi, dit betekent dus dat Keulen zich stilaan mag voorbereiden op de negentiende jaargang van het festival. Dit jaar zullen de Tanzbrunnen het derde weekend van juli, meer bepaald op zaterdag 19 en zondag 20 juli, omgetoverd worden in een thuishaven voor menig liefhebber van de zwarte, alternatieve scene. Het festival mag jaarlijks ongeveer 12000 feestvierders welkom heten die zich naargelang hun muzikale voorkeur verspreiden over drie podia: het hoofdpodium buiten, het kleinere podium binnen in het Theater en het nog kleinere podium dat zich op een nabijgelegen schip bevindt. Het is op deze laatste locatie dat op vrijdag 18 juli de aftrap van Amphi wordt gegeven met de formule ‘Call The Ship To Port’ (vernoemd naar één van de bekendste Covenant nummers). Vanaf 20.00u vaart het schip de Rijn af, vergezeld van fans van Rue Oberkampf, She Hates Emotions en Project Pitchfork, om rond 00.45u terug aan te meren aan de ingang van de Tanzbrunnen. 

Ieder jaar worden de artiesten ruimschoots op voorhand aangekondigd en dit jaar is dat niet anders. Een blik op de website leert ons dat de line-up voor zowel zaterdag als zondag reeds grotendeels vastligt. Dat de alternatieve scene en met name de overkoepelende term gothic van een brede variatie aan muziekgenres getuigt, is ook deze keer duidelijk. Volgende bands maken op zaterdag hun opwachting: Alien Vampires (aggrotech en industrial metal), Ashbury Heights (synthpop), Camouflage (synth rock), Die Krupps (dé industrial metal pioniers), Ductape (postpunk), Hell Boulevard (dark rock), Sanz (dark rock), Nachtblut (dark metal), The Nosferatu (gothic rock), Eisfabrik (futurepop - ebm), Skynd (dark electro), Rome (neofolk) en Traitrs (coldwave). De deathrock band Bloody Dead en Sexy krijgt na het afgelasten van hun optreden van vorig jaar een herkansing en de hoofdact van die dag zal ongetwijfeld voor VNV Nation weggelegd zijn, die mogen beschouwd worden als de pioniers van de futurepop. 

Op zondag beuken de beats en snijden de gitaren verder door merg en been op de tonen van [:SITD:] en [X]-RX, Auger (dark rock), Lord of The Lost (metal rock), Erdling (dark rock), Wisborg (gothic rock), Qual (dark electro), Psyclon Nine (aggrotech), Dunkelsucht (ebm), Klangstabil (electro industrial) en The Second Sight (synthpop). Fans van het darkwave genre worden verwend met optredens van Abu Nein, She Past Away, Zanias en zelfs de koningin van dit genre - Anne Clark - zal te bewonderen zijn. Er zal veel Neue Deutsche Härte weerklinken dankzij Maerzfeld, Oomph! en Stahlmann. Het Belgische Suicide Commando zal dan weer vele electro industrial harten sneller doen slaan. 

Wie een ticket wil bemachtigen voor dit hele spektakel, kan terecht op de website van Amphi Festival en heeft daarbij de keuze tussen een ticket voor enkel zaterdag of zondag of een weekendticket.

website

facebook

Delen op

Tags

Over Annemarie Aerssens

Zag het levenslicht in het jaar waarin Depeche Mode werd opgericht. Sinds het veertiende levensjaar metalhead in hart en nieren, maar daar kwam in 1997 verandering in door het album Angst van Lacrimosa. Geïntrigeerd door de kille wave sound, werd het krakende internet uitgevlooid naar muziek en films met dezelfde sfeer, waardoor al snel een Eureka moment bereikt werd. In datzelfde jaar kwam de eerste cd uit het genre in huis: Leben in Niemandsland van Goethes Erben en een jaar later sneed het stemgeluid van Anna-Varney Cantodea door merg en been. En bleef daar tot op heden ook plakken. Op de vraag naar de favoriete song aller tijden, luidt het antwoord sinds 1998 steevast ‘Das Schweigen’ van Lacrimosa. Voelt zich als een vis in het water wanneer volgende muziekgenres door de geluidsbox knallen: darkwave, dark ambient, black metal, dark metal, doom metal, symphonic metal, gothic metal, gothic rock, Neue Deutsche Härte, Neue Deutsche Todeskunst, Aggrotech. In 2016 ingelijfd als Torma, één van de leden van het muziekproject Hedera helix alwaar een deel van de visuele performance wordt opgenomen. Sinds 2020 aan de slag bij Dark Entries om de eindredactie op zich te nemen en als bij wonder in 2022 eveneens in de pen gekropen, twintig jaar nadat de eerste editie van dit - toen nog papieren tijdschrift - tot verplichte literatuur werd uitgeroepen.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.