Wie zijn electro graag compromisloos hard heeft, als een avalanche van harde beats zonder rustpauze en zonder tragere stukken, moet beslist zijn oor lenen aan WÜLF7. Dit duo begon in 2019 en bracht al snel de ep 'The Night Of The Wolves' uit, met een veelbelovende mix van EBM en dark electro die ze 'Dark Electro Body Melancholic' noemen. Nu is er ook het officiële debuut 'Dark Hate', uitgebracht in volle lockdown. Tijd voor een gesprek met beide heren, dachten we bij Dark Entries...
Dag BWülf en CyrbVII. Jullie hebben net jullie eerste plaat uitgebracht : ‘Dark Hate’. Wij houden er heel erg van. Wat is jullie gevoel over de plaat?
Bwülf: Verbaasd en heel gelukkig door de positieve reacties uit Duitsland, Vlaanderen, het noorden van Frankrijk maar ook de landen uit het oosten. Ook wat trots want uiteindelijk hebben we alles zelf gemaakt. Meerdere groepen kunnen zelfs geen remix maken omdat we het grootste deel van de muziek zelf spelen. Cyrb kan dat beter uitleggen, want hij is de magiër achter de geluiden van WÜLF7 (dat je WÜLF SIEBEN uitspreekt).
CyrbVII: Hallo. Ik denk dat we, tegenover dit album, erg tevreden kunnen zijn om dit eerste opus. Hij is de weergave van wat we wilden uitdrukken. Ik ben zelf erg verbaasd hoe WÜLF7 zich elke dag verder exporteert van land tot land, van cultuur tot cultuur… Ik geloof dat het echt de grootste beloning is om je werk zo de grenzen te zien overgaan.
Laten we teruggaan naar de begindagen van de groep. Wanneer en hoe hebben jullie besloten om samen te werken aan WÜLF7, en wat is de symboliek achter de naam?
Bwülf: Wülf is blondwolf (blonde wolf)… de heidense kant… en die haat van de mensheid die me bezit. Mijn enige god is Fenrir. We verdienen deze aarde niet en ik ben ervan overtuigd dat we haar verder gaan vernielen. Ik heb een erg uitgesproken spirituele kant… 7 is Cyril en ik laat hem zich uitspreken over dit onderwerp…
CyrbVII: Toen ik en Seb elkaar ontmoetten, hebben we denk ik uren gesproken over deze muziekcultuur waar ons hart al lang voor klopt, ik denk sinds altijd. De grote voorkeur van Seb voor EBM en zijn verwanten en van mijn kant de voorkeur voor dark electro, dark ambient en noise hebben ons meegesleept in een veelvuldigheid van scenario’s voor muzikale ontwikkeling. Ik geloof dat de teerling al geworpen was vooraleer WÜLF7 uit zijn schelp kwam.
Wat de symboliek achter de naam betreft, dat is eigenlijk een samenstelling. De Wülf van Blondwolf die reeds voorgesteld werd en de 7 voor mij, want dit is het cijfer dat me het best voorstelt, uiteindelijk. Ik laat het plezier aan jullie over om dit cijfer te combineren met wat we kennen in ons bestaan, en dan zullen jullie daarin vast en zeker de sleutel vinden naar het karakter van Cyrb… (lacht)
We kennen BWülf als een grote fan van EBM, en CyrbVII als een fan van dark electro uit de jaren 90. Is dit de reden waarom jullie jullie muziek bestempeld hebben als ‘Dark Electro Body Melancholic’?
Bwülf: Helemaal! Je had niet duidelijker kunnen zijn! (lacht)
CyrbVII: Haha! Tenzij ik me vergis, en ik vraag aan Seb om me tegen te spreken, haddenwe geen stijl gedefinieerd toen we begonnen. We hadden wel een ‘idee’, geloof ik, van waar we wilden uitkomen, maar deze definitie heeft zich gaandeweg ontwikkeld bij de luisteraars en we hebben ons deze met plezier toegeëigend. (lacht)
In 2019 hebben jullie de ep ‘The Night Of The Wolves’ uitgebracht. Dit was reeds heel veelbelovend. Het merendeel van de nummers op de ep bevinden zich ook op de ‘Dark Hate’. Mogen we daaruit afleiden dat ‘Dark Hate’ de voornaamste plaat is?
Bwülf: Het is officieel onze eerste plaat. De nummers in kwestie werden volledig herwerkt en geremasterd door Vincent UHLIG (2nd face). Voor een Belgische groep is deze kans hebben… Begrijp je, als je niet erkend wordt in Duitsland heb je minder kans om vooruit te gaan… En wij hebben deze kans!
CyrbVII: Inderdaad, ‘Dark Hate’ is de belangrijkste plaat. De ep was in zekere zin een manier om de scene te benaderen. We wilden feedback krijgen die het ons mogelijk zou maken om naar de toekomst toe vooruit te gaan, rekening houdend met wat de luisteraars willen horen. Het is natuurlijk ook waar, zoals Bwülf het aangaf, dat de mogelijkheid om met Vincent te werken voor het herzien van de nummers… Dat was de kers op de taart… Ik geloof dat ik dat nooit gehoopt had bij het starten van dit project…
Jullie staan mee aan het ontstaan van de ‘Belgian EBM is still alive’-concerten, waar jullie groepen ontmoeten als Deleritas, Existence, Zynik 14, Dreadfool, Radikal Kuss… Vertel ons wat meer over deze organisatie?
Bwülf: De oorspronkelijke gedacht was om beginnende groepen de kans te geven om zich te laten opmerken… Meer initiatieven op dit vlak moesten trouwens doorgaan, maar die zijn uitgesteld tot 2021 of 2022.
CyrbVII: Ik laat de integraliteit van deze eer over aan mijn vriend en zielebroeder. Hoezeer ook de machine mijn inbreng is, zo is het in stand brengen van dit soort evenementen de verantwoordelijkheid van Bwülf, en hij doet dat werkelijk goed. Het is erg professioneel. Hij laat niets aan het toeval over, en ik moet hem daarvoor bedanken.
We vinden de groepen die verbonden zijn aan ‘Belgian EBM is still alive’ terug op de remixen op ‘Dark Hate’. We vinden er bovendien remixen van Töt, Struck9 en Ultimate Soldier. Hebben jullie hen gemakkelijk kunnen overtuigen om remixen te maken?
Bwülf: Neen, ik heb moeten dreigen om naaktfoto’s van mezelf te sturen… Iedereen weet dat ik naturist ben… (lacht) Neen, integendeel, het was gewild. Jullie zijn trouwens de eersten om te weten dat we aan onze volgende ep werken, die ‘Plein De Haine’ zal heten, met een exclusief nummer dat geremixt zal worden door enkele bekende namen. (lacht) Maar shhht… We zijn ook al begonnen aan een tweede plaat, maar daar gaan we meer tijd aan geven. Hij zal wellicht minder nummers bevatten, maar hij zal nog meer gewelddadig en somber zijn. Hij zal ‘PURE Hate’ heten, het logische vervolg op ‘Dark Hate’ dat meer een zoektocht was naar onze muzikale identiteit, gezien onze heel verschillende levenswegen.
CyrbVII: Verrassenderwijs was het helemaal niet moeilijk om groepen te overtuigen. De groepen die meegewerkt hebben aan ‘Dark Hate’ hebben geen terughoudendheid getoond, of alvast niet voor zover ik weet. (lacht) En we moeten hen daar trouwens ook voor bedanken. Want een deel van hun identiteit zetten op een project dat nog maar weinig mensen kennen is moedig. Ze hebben ons hun vertrouwen gegeven, en daarvoor nogmaals dank.
Eerder dit jaar lieten jullie weten dat jullie op zoek waren naar een label. Maar de plaat komt in eigen beheer uit. Zoeken jullie nog steeds naar een label?
Bwülf: Ons gebrek aan ervaring heeft ertoe geleid… We hebben dat niet zo goed aangepakt… Maar we hebben met twee grote labels gesproken en die waren echt geïnteresseerd. We zijn al min of meer eens welk label we willen kiezen, maar we hebben tijd. En wat mij betreft gaan we echt de tijd nemen want veel kleinere labels praten veel maar doen niets om je te helpen. En zoals ik het eerder zei, ik zou zelf ook booker kunnen zijn. Ik ken zoveel volk…
CyrbVII: We hebben het idee om een label te vinden niet opgegeven. Nu is het waar dat we nog niet zoveel ervaring hebben, en om een label te vinden moet je al een kleine cv hebben. Ik kan dat begrijpen. (lacht) Wie zou er vandaag blind gokken als je weet wat de kost zou kunnen voorstellen. Afgezien daarvan is het juist dat we hier en daar een gesprek hebben gehad… Niets is verworven, wij moeten overtuigen.
De plaat komt uiteindelijk toch op cd uit. Hebben jullie getwijfeld over een fysieke uitgave?
Bwülf: Ja en neen, en dan vooral door de Covid. We hebben 8 concerten moeten afzeggen in 2020, en voor 2021 weten we helemaal niet waar we naartoe gaan. En ik geloof dat het tijdens concerten en festivals is dat we cd’s kunnen verkopen. Maar dat is niet meer echt een probleem. Deze cd heeft zich waar gemaakt, en dat hebben we alleen gedaan. Dat is de verdienste van mijn broeder Cyrb en ik, alsook van zijn partner ‘Mamie’ die ons gesteund heeft in de o zo aanwezige momenten van twijfel.
CyrbVII: Bwülf heeft hier gelijk over. Covid heeft een groot deel van 2020 verkloot en 2021 ziet er niet zo veelbelovend uit. Het gros van onze uitgaven wordt tijdens concerten verdeeld. Op dat vlak zitten we er nu schoon. Nu zijn er ook andere factoren in het spel. Eerst en vooral is het onze eerste plaat en hebben we een beetje op de tast gedaan, aangezien we nog niet erg de werking van verdeling kenden. (lacht) Bovendien doen we het in eigen beheer en hebben we dus alle elementen moeten beheren, van de lay-out tot het drukken, de juiste mensen vinden, het geld vinden… Uiteindelijk heel wat zaken die maken dat we vandaag trots zijn om ‘Dark Hate’ voor te stellen.
De teksten zijn echt heel somber. Wat zet jullie aan om teksten te schrijven als ‘Euthanasia’ en ‘Humanity’?
Bwülf: Ik hoop dat mijn zeer geliefde zielebroeder met niet kwalijk neemt dat ik zo’n teksten schrijf, maar de meeste teksten drukken de meest donkere ideeën uit mijn ziel uit. De wereld die me omringd, de hypocrisie, de moderne slavernij, mijn cynische bitterheid… Zelfs in onze donkere scene loopt het vol met marionetten die zich verkleden om naar festivals te gaan, maar die in feite even corrupt zijn als de rest van de mensheid…
CyrbVII: Geen vrees, kameraad. (lacht) Het gros van de teksten zijn inderdaad het werk van Bwülf. Het is een afspraak die we hebben gemaakt en ik geloof dat het essentieel is dat de zanger de teksten schrijft. Hij is uiteindelijk het best geplaatst om de emotie te vertolken bij het zingen. Titels als ‘Ephemeral Human’ en ‘In What Name’, die ik zelf geschreven heb, worden door mezelf vertolkt, want zoals ik net zei… wie is het best geplaatst om het schrijven aan de emotie te koppelen bij de vertolking…
Ik geloof heel eerlijk dat we de hele tijd zo werken. Hoe miniem het ook is, ik blijf ervan overtuigd dat dit aan WÜLF7 de sfeer geeft die onze luisteraars zo graag horen.
Hoe heeft de pandemie jullie werk met WÜLF7 beïnvloed?
Bwülf: Dat heeft me in het begin erg gedeprimeerd, want als nieuwe groep waren we erg goed vertrokken… In België, in Frankrijk en vooral in Duitsland… Al deze concerten moesten we afgelasten. Bovendien hebben Cyrb en ik elkaar amper ontmoet dit jaar… Dus het feit dat we een cd hebben kunnen uitbrengen is op dat vlak een grote overwinning. Ik kan je verzekeren dat we met groot ongeduld op 2022 wachten. (lacht)
CyrbVII: Bwülf heeft helemaal gelijk, het was een echte lijdensweg. Zoals veel artiesten in deze scene leven we niet van dit project. (lacht) En dus, als er in het leven dat we elke dag leiden een shit als deze pandemie tussenkomt, is het een ramp. De maatregelen van de regering hebben werkelijk de vooruitgang die we vooropgesteld hadden ingekort. Maar goed, waar leidt het toe om te klagen. Het heeft ons ook de kans gegeven om ons persoonlijk en professioneel leven een nieuwe vorm te geven.
Van mijn kant heb ik ook de studio een nieuwe vorm gegeven, opdat we kunnen evolueren in onze toekomstige composities, om andere kleuren te kunnen geven aan ons universum. Een project is gaande, Bwülf heeft er al iets over gezegd, maar het moet nog uitgewerkt worden. Maar goed… Shhht… (lacht)
WÜLF7: bandcamp / website / facebook
Foto's: Luc Luyten