Mirexxx

"We gaan tegenwoordig door donkere tijden, en velen onderschatten het belang van spiritualiteit in het leven."

Door Xavier Kruth

03 maart 2025

Mirexxx treedt op zaterdag 8 maart voor de derde keer op op een Dark Entries Night, onze gratis concertreeks in de Gentse Kinky Star. Dat komt omdat we de Spaanse darkelectroact Larva konden strikken, en we ons geen beter voorprogramma kunnen inbeelden dan Mirexxx, die intussen al lange tijd de dansvloeren doen beuken in België. We legden frontman Stijn Szin een paar vragen voor in de aanloop naar het optreden.

Op zaterdag 8 maart treed je met Mirexxx voor de derde keer op op een Dark Entries Night. Dat heeft een reden, want je speelt er met de Spaanse darkelectrogroep Larva. Mag ik weten vanwaar die goede relatie met Larva komt?

Ik hou van het geluid van Larva, en InQuesT is heel open van geest. En natuurlijk houden wij ook van Dark Entries en van de Dark Entries Nights.

Racso Agroyam, wereldbekend van Hocico, deed de mastering van jullie laatste uitgave, ‘Addiction’, waarvan verleden jaar, in 2024, een nieuwe video uitkwam. Wat kun je vertellen over 'Addiction' en de video ervan?

‘Addiction’ gaat over een goth fetisjmodel dat het wil maken als een professioneel model. Ze blijft positief in een donkere tijd. Er is een zin in het lied over ‘missiles and wars we face’, want op hetzelfde moment start de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Oorlog kan ook een verslaving zijn voor sommige mensen. ‘Addiction’ gaat over de opstand tegen de vernietiging van de wereld. Een hoop mensen sterven omdat sommige wereldleiders verslaafd zijn aan macht en oorlogen starten. Dat is het belangrijkste thema van ‘Addiction’.

Laten we teruggaan naar het begin van Mirexxx. Hoe en wanneer is het project ontstaan?

Ik begon in een punkband die Defy heette. Ik was de zanger. Mijn vriend Posse bediende toen de PA op metaloptredens. We begonnen samen te experimenteren met synthesizers, drumbeats en effecten. Na verschillende electroprojecten heb ik samen met Posse Mirexxx opgericht. De start was in 2007, en we kijken nog steeds op dezelfde manier naar de dingen. We hoeven maar naar de wereld rondom ons te kijken om de verwarring te zien, de haat, de verdeeldheid, het gebrek aan wijsheid, de dwaasheid. Wat is de oorzaak van al die negatieve energie die mensen verhindert om ware kennis te vergaren? Mirexxx gaat in tegen deze negativiteit.

In 2008 verscheen ‘Erratica’, een cd-r met zeven nummers. Wat was het belang van deze uitgave?

De demo-cd ‘Erratica’ was onze eerste plaat. Het was voor mij een transitiefase tussen punk en elektronische muziek of electro. In die zin was het heel belangrijk voor mij, ja. Ik mis nog altijd de tijd van mijn punkgroep Defy.

In 2011 verscheen dan de opvolger ‘Nine angles’. De plaat werd goed ontvangen en bevestigde Mirexxx als een belangrijke groep in de Belgische elektronische scene. Wat kun je over deze plaat vertellen?

Met ‘Nine Angles’ konden we een beter geluid creëren. Het was de periode nadat ik naar Brussel verhuisd was, rond 2009/2010. Ik werd creatiever. ‘Nine Angles’ behandelt onderwerpen als zonde, fetisjisme, dood, plezier, pijn … Die plaat heeft me een beetje gered. Het was de basis voor wat later zou komen.

Het was tot 2018 wachten op ‘Vault’, dat deze keer op het Duitse label Echozone verscheen. Dit was een belangrijke uitgave voor jullie, of niet?

Absoluut. ‘Vault’ was eigenlijk ons debuutalbum, en verscheen zoals je zei op het Duitse label Echozone. De single ‘Inside You’, die aan het album voorafging, gaat over introspectie, over het kijken naar je binnenste, eerder dan antwoorden buiten jezelf te zoeken. Op die manier leidt ‘Inside You’ naar ‘Vault’, een plaats waar je enkel leegte zult vinden, om jezelf te herbronnen. Het is de plaats waar je je ‘ware ik’ kunt vinden.

We gaan tegenwoordig door donkere tijden, en velen onderschatten het belang van spiritualiteit in het leven. Er is niet veel tijd voor de mensheid over om dit te vatten. In de pan-Indiase traditie werd deze periode van decadentie en ondergang van de wereld al lang voorzien, en staat het bekend als de ‘Kali Yuga’, wat in het Sanskriet zoveel betekent als het ongelukkig tijdperk of de zwarte tijd. Het is een tijd waarin schepping en onderhoud in vernieling overgaan.

Bloed is een terugkerend motief in je teksten. Als ik me niet vergis komt de sample aan het begin van ‘Bleeding Sky’ uit de film ‘Blade’. Wat inspireert je in dit onderwerp?

Bloed verwijst naar de kleur rood. In de Egyptische oudheid stond de kleur rood voor woede, chaos en vuur, en werd het nauw verbonden aan de Egyptische god van woestijnen, chaos en geweld Seth. Rood zou ook het leven kunnen voorstellen.

Je hebt het juist met die sample. Die komt uit ‘Blade’, een film waarin gezegd wordt: ‘ontwaak, er is een andere wereld hieronder’. Ik geloof in een andere kijk op de realiteit. Enkel door spiritueel vergaren kunnen we de waanbeelden van de conventionele werkelijkheid doorzien.

Zoals gezegd dateert ‘Vault’ alweer uit 2018. Zijn jullie bezig met een nieuwe plaat? Zo ja, wanneer kunnen we die verwachten?

Er zijn muzikanten die op voorhand praten over hun nieuw materiaal, maar wij doen dat niet. Misschien kom ik eerst wel met een zijproject af. Wie weet?

Mirexxx: bandcamp / facebook

Mirexxx speelt op zaterdag 8 maart op een Dark Entries Night, samen met de Spaanse darkelectrogroep Larva, vanaf 20u, Kinky Star, Vlasmarkt 9 in Gent, gratis inkom.

Delen op

Over Xavier Kruth

Xavier Kruth bekeerde zich al op jonge leeftijd tot het gothicdom. Toen hij begon te puberen, moest hij lang zagen om een zwarte broek te mogen hebben. Toen hij tegenover zijn moeder argumenteerde dat hij gewoon om een zwarte broek vroeg, niet om zijn haar omhoog te doen in alle richtingen, repliceerde ze dat als hij nu een zwarte broek zou krijgen, hij daarna toch zijn haar torenhoog omhoog zou doen. Xavier was versteld over de telepathische vermogens van zijn moeder. Hij leerde destijds ook gitaar spelen, en sinds 2006 speelt hij in donkere kroegen met zijn melancholische kleinkunstliedjes in verschillende talen. In 2011 vervoegde Xavier het team van Dark Entries. In Dark Entries las hij ook dat The Marchesa Casati (gothic rock) een gitarist zocht, en zo kon hij een paar keer met de groep optreden. Later speelde hij bij Kinderen van Moeder Aarde (sjamanische folk) en werkte samen met Gert (kleinpunk). En het belangrijkste van al: in 2020 bracht hij samen met Dark Entries-collega Gerry Croon de plaat ‘Puin van dromen’ uit onder de naam Winterstille.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.