LA SCALTRA

Door Xavier Kruth

27 oktober 2018

Onze teksten werden geschreven door het leven. Ze vertellen over pijn, verdriet, afscheid, maar ook over hoop.

Fans van gothic rock, opgelet! Zo u nog niet van La Scaltra gehoord hebt, dan moet u dringend uw oor bij hen te luister leggen. De groep heeft al twee aardige cd’s afgeleverd en komt bovendien op 16 november op bezoek op de 25ste Dark Entries Night in de Kinky Star in Gent. Gratis bij te wonen, zoals gewoonlijk…

La Scaltra is gestart als een duo met jou, Aeleth Kaven, en Dae Widow. Hoe hebben jullie elkaar ontmoet en hoe hebben jullie besloten om samen muziek te maken?

Dae en ik ontmoetten elkaar op een concert in 2014. Dae deed de merchandising voor Aeon Sable en we leerden elkaar zo kennen. We hebben snel ondervonden dat we heel gelijkaardig zijn en een passie voor muziek delen, en dus bespraken we hoe het zou zijn om samen een project op te starten. Zo was het idee geboren.

Jullie cd’s komen uit bij Solar Lodge, één van de belangrijkste labels in de gothic rock wereld. Hoe zijn jullie bij hen terechtgekomen?

Aangezien Dae Artaus en Jawa Seth van Merciful Nuns goed kent, hebben ze aandacht besteed aan La Scaltra. In 2016 kregen we de kans om Solar Lodge te vervoegen met onze ‘Ghosts EP’, nadat we onze eerste cd ‘Cabaret’ hadden uitgegeven zonder label. We zijn daarom heel dankbaar aan de mogelijkheden die ons aangeboden zijn, en blij dat we deel kunnen uitmaken van Solar Lodge.

De muziek die jullie maken kan gekarakteriseerd worden als gothic rock, maar de focus ligt toch meer op synths dan op gitaar. Wordt gothic rock niet verondersteld om gedomineerd te worden door gitaren?

Ik vermoed dat het komt omdat we heel wat elementen van gothic rock in onze muziek hebben, maar dat is voor ons niet essentieel. ‘Cabaret’ en ‘Freakshow’ waren donkere medleys van hetgeen door mijn gedachten ging. Heel wat experimentele dingen met verschillende duistere stijlen maar soms moeilijk definieerbaar. Het is alles bij elkaar well witchy en gloomy, en dat zal je altijd in onze muziek terugvinden, of het meer gothic rock is met gitaren is of meer op synth gebaseerd of vooral een combinatie en mix van dat alles.

Jullie zijn gestart als twee vrouwen die muziek maken en hebben jullie imago daarop gebouwd. Ik herinner me een interview dat ik gedaan heb met Bettina Köster waarin ze zei dat het heel belangrijk was voor haar om met vrouwen te werken omdat ze een ander gevoel voor ritme hebben. Hoe belangrijk is het voor jullie dat de muziek door vrouwen gespeeld wordt?

Hmmm, ik kan niet echt zeggen dat het anders is. Als je een echte muzikant in je groep hebt, maakt het niet uit of het een man of een vrouw is. Je kunt jongensachtige meisjes en meisjesachtige jongens in je groep hebben. Naar mijn mening is het de geest van de muziek en hoe het allemaal uiteindelijk uitkomt dat telt, niet het geslacht van de groepsleden.

Waar vind je inspiratie voor je teksten?

Eerst en vooral uit het leven en zijn ervaringen. Wat zou er leerzamer en informatiever kunnen zijn als onze levens? En wat is er meer destructiever dan het leven? Alles wat we meemaken, goed of slecht, vormt onze persoon en vormt het pad dat we bewandelen. Het wordt een deel van ons en dat is niet altijd gemakkelijk om te aanvaarden. Deze strijd in het leven is een deel van hoe ik mijn nummers vorm geef, met aan de andere kant natuurlijk ook het feit dat ik een grote fan ben van horrorfilms en –games. Ik vermoed dat er altijd een creepy verhaal of een verwijzing naar een game in het genre zal staan op elke plaat van La Scaltra.

In 2016 brachten jullie ‘Cabaret’ uit als een digitale plaat, maar eveneens de fysieke ‘Ghosts’-ep met 4 nummers uit ‘Cabaret’ op Solar Lodge. Waarom zijn dat twee onderscheiden uitgaven?

Tja, dat klopt. We waren wat te snel met ‘Cabaret’, haha. De samenwerking met Solar Lodge ontstond slechts een paar maanden later. Zij hebben uit het album gepuurd, 4 nummers geselecteerd en daaruit de ‘Ghosts’-ep opgemaakt met een boekje en 4 nummers.

2017 zag dan de volledige plaat ‘Freakshow’ verschijnen. De reacties waren zeer positief. Zijn jullie blij met de reacties?

Natuurlijk! Elke miniem deeltje geluk over iets wat je met hart en ziel geschapen hebt maakt je trots, of zou je trots moeten maken. Maar ik zal het nooit als vanzelfsprekend ervaren. Ik heb nog steeds het gevoel van ‘Wat? Bedoelen ze ons? Echt?’ als het op complimenten aankomt Soms is het allemaal erg ver weg en soms komt het naast je staan, kijkt het je in de ogen aan en slaat het vlak in je gezicht.

Op ‘Freakshow zagen we Jay Sharpe deelnemen als producer en gitarist. Ik geloof dat hij nu een volwaardig lid van de groep is. Wat is zijn rol?

Jay Sharp is een volwaardig lid van La Scaltra en is daarnaast ook gitarist en leidt hij Aeon Sable als Din-Tah Aeon. Hij is ook mijn levensgezel en een zeer gewaardeerde partner. De ideeën voor nummers die ik volledig op mezelf ontwikkel worden door hem afgewerkt, gemixt en gemasterd. En hij schept de gitaarlijnen, behalve dat ik natuurlijk al ideeën aanreik nog vooraleer hij zijn mond opengedaan heeft. Haha.

Er kwam recent nog een nieuw lid bij: Saeda Moreau. Werd ze aangeworven om live te kunnen spelen?

Ook Saeda Moreau is een volwaardig lid van de groep en zeker niet iemand die enkel live speelt. Voor ze bij La Scaltra kwam, combineerde ik bas en zang, maar ik voel me beter als ik enkel zing. Meer beweging, meer interactie… De bassist heeft zijn eigen positie nodig in onze muziek. De nummers worden grotendeels rond de zanglijnen opgebouwd, en het is erg moeilijk om te dansen en bas te spelen als de zang al zoveel concentratie vereist. Ik ben blij dat Saeda er is om de baslijnen te vervolmaken. Ze doet dat fantastisch, heel wat beter dan ik zelf deed. Nu kan ik dansen en meezingen en me daarop concentreren. En de anderen op het podium porren. Haha!

Zal de groei van de groep jullie muziek beïnvloeden?

Ja natuurlijk. De baslijnen zullen intensiever zijn, vermoed ik. Ik kan je nu al vertellen dat de baslijnen op onze nieuwe nummers meer zullen inhouden dan op onze vorige platen. Maar ik hoop dat je er zelf naar zal luisteren.

Jullie hebben de afgelopen maanden verschillende concerten gedaan, onder meer op Amphi in Keulen. Hoe zou je de La Scaltra live-ervaring beschrijven?

La Scaltra is live een donkere reis doorheen herinneringen die zowel mooi als afstotelijk zijn. Onze teksten werden geschreven door het leven. Ze vertellen over pijn, verdriet, afscheid, maar ook over hoop. La Scaltra live meemaken zou een zee van gevoelens moeten zijn, gecombineerd met wat rock en darkwave om het dansbaar te maken. Yeah, dansen met de heksen! En we kijken er erg naar uit om in België te spelen! Eindelijk!

Ik heb gehoord dat jullie momenteel aan een nieuwe plaat werken. Kan je er al iets over vertellen?

Ik kan al iets verklappen. Het zal dezelfde gloomy atmosfeer hebben, maar meer energie en magie, meer expressie en passie. La Scaltra blijft evolueren en dat zullen we op de komende plaat aantonen. We zullen ook opnieuw samenwerken met mannelijke zangers, maar ik kan je nog niet vertellen wie dat zullen zijn. De tijd zal het uitmaken…

Vrijdag 16 november 2018: Dark Entries Night met La Scaltra. Kinky Star, Vlasmarkt 9 in Gent. Gratis inkom.

La Scaltra: bandacmp / facebook / website

La Scaltra treedt ook op op The Solar Lodge Convention op 10 november in Bochum, Duitsland, met verder Your Life On Hold, Aeon Sable en Merciful Nuns

Delen op

Tags

Over Xavier Kruth

Xavier Kruth bekeerde zich al op jonge leeftijd tot het gothicdom. Toen hij begon te puberen, moest hij lang zagen om een zwarte broek te mogen hebben. Toen hij tegenover zijn moeder argumenteerde dat hij gewoon om een zwarte broek vroeg, niet om zijn haar omhoog te doen in alle richtingen, repliceerde ze dat als hij nu een zwarte broek zou krijgen, hij daarna toch zijn haar torenhoog omhoog zou doen. Xavier was versteld over de telepathische vermogens van zijn moeder. Hij leerde destijds ook gitaar spelen, en sinds 2006 speelt hij in donkere kroegen met zijn melancholische kleinkunstliedjes in verschillende talen. In 2011 vervoegde Xavier het team van Dark Entries. In Dark Entries las hij ook dat The Marchesa Casati (gothic rock) een gitarist zocht, en zo kon hij een paar keer met de groep optreden. Later speelde hij bij Kinderen van Moeder Aarde (sjamanische folk) en werkte samen met Gert (kleinpunk). En het belangrijkste van al: in 2020 bracht hij samen met Dark Entries-collega Gerry Croon de plaat ‘Puin van dromen’ uit onder de naam Winterstille.

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.