Interview met Mat Zwart & Mario Coppens van het Waveteef Festival

Door Deno

14 maart 2024

 

Het intussen in de Belgische scene (en daarbuiten) goed gekende WAVETEEF FESTIVAL nadert met rasse schreden... Al sinds enige jaren serveert dit festival ons een keur aan artiesten voornamelijk uit de minimal wave en synthwave, met ook nu weer een uitgezochte selectie aan jong talent uit de underground als meer gevestigde waarden en zelfs verloren gewaande klassiekers... De heren Mat Zwart en Mario Coppens weten dan ook waarover ze het hebben aangaande deze nog steeds onderbelichte (in België toch) hoek van onze scene...

Tijd dus om hen het een en ander te gaan vragen, want het zal al rap 29 maart zijn...!!

 

Dag heren… In tussentijd kunnen we zeggen dat de tickets voor het komende Waveteef Festival eind deze maand uitverkocht zijn… Ik neem aan dat jullie hier terecht trots op zijn…?

MZ: Het voelt inderdaad goed om zo snel uitverkocht te zijn! De line-up heeft een aantal projecten die al lang niet meer live gespeeld hebben en dat was vast en zeker te zien aan de verkoop.

 

Help me eens : het hoeveelste Waveteef Festival is het intussen? Waar en hoe is Waveteef ooit ontstaan en hoe zag dat er toen uit…?

MZ: Dat hangt een beetje af van hoe je dat wilt interpreteren, ons allereerste ‘festival’ ging door in een gekraakt klooster in Antwerpen, maar heette toen nog anders. Als je die meetelt dan zitten we nu aan editie nr 8!

 

Wat is volgens jullie de belangrijkste evolutie, zeg maar het verschil met vroeger, die Waveteef heeft ondergaan sinds dat prille begin…?

MZ: De intentie is in ieder geval weinig veranderd, we willen een DIY festival neerzetten dat zich focust op obscure minimal synth en wave. Een mooie evolutie is dat het elk jaar iets makkelijker wordt om te weten waar je precies allemaal rekening mee moet houden bij het organiseren van zo’n evenement.

 

Mat, enige tijd terug zat Waveteef in een dip en wou je er zelfs de brui aan geven… Wat waren de obstakels waar je tegenaan botste…?

MZ: Voor corona startte was de ticketverkoop goed, maar we kregen tijdens corona te kampen met een enorm lage ticketverkoop, nog slechts een peulschil van de tickets die we normaal verkochten. Ik bekostigde het festival toen nog volledig uit eigen zak. Ik zat toen met enorme twijfels of het voor mij nog wel haalbaar was om dit verder te zetten zonder hier zelf een enorme financiële kater aan over te houden.

 

Mario, jij bent mee aan de kar gaan trekken en Waveteef kende een heropleving, met een zeer geslaagde editie in 2023… Hoe ben jij in de picture gekomen en welke bagage heb je meegenomen naar Waveteef…?

MC : Ik bezocht Waveteef festivals al lang en vond het zeer spijtig dat die editie van 2022 net na corona niet is doorgegaan. Wat eigenlijk wel begrijpelijk was, omdat er niet veel tickets verkocht waren in voorverkoop en Mat dan weer een financiële kater zou opgelopen hebben. Ik had eerder al met Edward gesproken (voormalig medeorganisator) dat ik wel op de kar wou springen en mee m'n schouders wou zetten onder Waveteef en het weer financieel gezond te maken. Mijn bagage? Mijn zakelijke kant en gezond verstand? Organisatorisch vermogen?

 

Wat vinden jullie van elkaar wat je sterkste kanten zijn betreffende Waveteef (daarbuiten mag ook, hoor 😉 )…?

MC : Mat heeft veel connecties in het binnen- en buitenland, dit helpt om een festival te organiseren. En Mat is ook een fantastische DJ.

MZ: Ik denk dat ik Waveteef altijd vanuit het creatieve aspect heb benaderd, line-ups selecteren, dj’s die hetzelfde verhaal als wij willen vertellen, maar tegelijk toch iets unieks bij te dragen hebben. Organisatorisch ben ik nooit echt super sterk geweest, daar is Mario nu net wel sterk in en dat had ik nodig om Waveteef terug leven in te blazen. Het is niet enkel Mario die Waveteef is komen versterken, sinds we onze vzw hebben opgericht is Maxim ook een onmisbaar lid geworden van ons team. Hij verzorgt bij ons het geluid & behandelt de technische fiches van onze artiesten. Zonder hem zou het festival dus ook niet mogelijk zijn!

 

Mat, jij hebt ook je eigen label, waarop je o.a. materiaal van Raderkraft uitgebracht hebt. Kan je daar iets over vertellen en zijn er nog plannen betreffende het label…?

MZ: Het label stond al enige tijd op non actief, maar ook daar komt stilaan terug beweging in. We zijn momenteel bezig met een cassette release die op Waveteef zal worden uitgegeven. Het gaat om een release van Chaos International, die op zondag bij ons speelt.

 

Iemand die jullie zeker kennen is Polina van Mutant Transmissions… Ook zij organiseert parties, heeft al verscheidene festivals georganiseerd (waarvan een Belgische editie van Mutant Transmissions Festival in Brugge vorig jaar) én heeft een label, waar we de komende tijd een nieuwe compilatie op verwachten… Hoe hebben jullie Polina leren kennen en werken jullie eventueel samen, bv. op vlak van netwerken met artiesten…?

MZ : Ons allereerste festival dat doorging in het gekraakt klooster (Kievietsnest) in Antwerpen was niet alleen het eerste proto-Waveteef event, maar ook een Drop Dead Festival warm up. Ik heb toen Polina uitgenodigd om als gast-dj bij ons te komen draaien. Daar leerde ze overigens ook haar man, Frederik kennen. Hij deed toen bij ons het geluid. Polina is enorm sterk in promo houden voor de scene, ze nodigt ons vaak uit op haar radioshow Mutant Transmissions en daar zijn we enorm dankbaar voor!

MC : Polina ken ik via Waveteef. Ik ben al een paar keer een radioshow gaan doen om reclame te maken voor Waveteef.

 

Is het correct indien ik zeg dat de muziek die op Waveteef aan bod komt in een bepaalde niche in de scene opereert…? Ik merk bv. dat op Waveteef veel buitenlandse bezoekers zijn en minder het Belgische publiek dat je elders dan weer gemakkelijker aantreft… Dat jullie deel uitmaken van een internationaal netwerk van gelijkgezinden die binnen de ruimere scene koppig jullie ding doen…

MC : Er zijn inderdaad meer buitenlandse bezoekers. Ik merk wel op dat er dit jaar een toename is van Belgen. Nog niet de meerderheid, maar kom het is een verandering.

MZ: Ik denk dat minimal synthwave & NDW genres in België nog steeds niet zo populair zijn. Er sijpelt stilaan meer een meer van dit soort muziek door, maar doorgaans zijn dat dan de meer bekendere projecten. Ik bezocht in de afgelopen jaren veel buitenlandse festivals en ik ben daar aan de praat geraakt met veel andere organisatoren, het zijn dit soort mensen die de scene levend houden; die worden op den duur een soort familie. Dat helpt tijdens het organiseren van een event zoals Waveteef. Die familie zit altijd klaar om hun steentje bij te dragen.

 

Waveteef houdt doorheen het jaar door ook parties en optredens in bv. Kids Rhythm & Blues Café in Antwerpen en in ’t Landhuis te Gent. Kunnen jullie daar iets over vertellen…?

MZ : ‘t Landhuis heeft de Waveteef-vibe die ik nodig heb om te kunnen genieten van een feest. Een DIY, alles mag en niets moet vibe. In de toekomst doen we daar sowieso nog wel dingen.

MC : Samenwerken met Baptist van Kid’s Rhythm & Blues is geweldig. Zelf artiesten/bands aanbrengen die daar optreden en daarna een afterparty voorzien. Het obscure verder verkondigen zal ik maar zeggen.

 

Jullie affiche is doorgaans een mengeling van ouwe rotten en te ontdekken nieuwe acts die onder de radar van onze Belgische scene gevlogen zijn. Ik herinner me nog een zeer gesmaakte Belgische première van Potochkine in 2017 en vorig jaar het ongemeen goede electropunk duo Infans Sanchos… Wat zijn de acts die jullie zélf het meest bijgebleven zijn in de geschiedenis van Waveteef…?

MZ : Tgoh, ik heb zoveel favorieten, maar er steken er misschien wel een paar bovenuit: HEUTE, Super Girl & Romantic Boys, Bal Paré (Matthias Schuster), Martin Dupont,...

MC : Potochkine, Tilly Electronics, Infant Sanchos… Eigenlijk allemaal.

 

Uiteraard zijn jullie trots op alle artiesten die dit jaar komen… kan je ze even kort voorstellen voor de mensen die een kaartje hebben (en de mensen zonder kaartje, zodat ze weten wat ze missen en Bandcamp-gewijs de schade kunnen inhalen)…?

MZ: Op vrijdag hebben we Schicksal die proto new beat brengt, Cosey Mueller die synthwave brengt met heel opzwepende beats en dan natuurlijk één van de parels van de line-up van dit jaar: Linear Movement. Ik kan mijn enthousiasme hier niet verbergen, dit is waanzinnig. Eén van mijn all time favoriete projecten binnen de minimal wave scene. Het is dankzij deze band dat mijn interesse in het new wave genre opnieuw aangewakkerd geweest is. Ze spelen hun tweede show sinds de jaren 80 en toen hebben ze ook slechts een paar keer opgetreden!

Op zaterdag hebben we Hammershoi, die heel opzwepende synthwave brengt en er vast en zeker voor zal zorgen dat het publiek zal bewegen! (noot : vorig jaar op Mutant Transmissions Festival was dit een van de beste acts!) Daarna Karl Kave & Durian die NDW / minimal synth maakt, met soms komische teksten maar eveneens enorm opzwepend. En dan opnieuw één van mijn favoriete projecten van de jaren 80 : Turquoise Days. Deze band heeft sinds de jaren 80 niet meer live gespeeld en doet hun rëunie-optreden bij ons! In de scene hebben ze een cultstatus bereikt met hun zeer dansbare plaat: Grey Skies.

Op zondag hebben we Chaos International, een nieuw minimal synth project dat al voor ons speelde in Gent, maar omdat we ze zo goed vonden opnieuw uitgenodigd hebben op het festival en daar dan ook tegelijk een release aan hebben gekoppeld op ons label. Daarna hebben we Soft Riot, die minimal synth / ebm maakt op een zeer originele wijze. Hij vertelt echt verhalen in die songs. Daarna hebben we dan nog een legende in de scene: ABSOLUTE BODY CONTROL…! ik denk niet dat zij nog veel introductie nodig hebben. Minimal synth van het hoogste niveau!! 

 

Nog enige tips aan de bezoekers, betreffende bereikbaarheid van de locatie (zoals altijd De Wommel in Fort II te Wommelgem), verblijfplaatsen en beschikbaarheid van eten ter plaatste…?

Meer info over de bereikbaarheid kan je terugvinden op de facebookpagina van Waveteef. De meeste mensen hebben ondertussen een hotel geboekt in Antwerpen, maar als er nog mensen zijn die op zoek zijn naar een hotel: IBIS Budget ligt vlak aan Station Antwerpen-Centraal. Verder is ieder hotel in Antwerpen altijd ok, want er is een goeie bereikbaarheid richting De Wommel.

Noot : Vanuit Antwerpen kan je tramlijnen  9 P+R Linkeroever - Silsburg en 24 Havenhuis - Silsburg nemen tot aan hun eindhaltes op Silsburg...Vanaf daar is het nog een eindje wandelen richting Fort II Wommelgem, waarin De Wommel gelegen is. 

Als adres voor uw gps (of die van de taxi) kunt u instellen: Fort II Straat 124, 2160 Wommelgem. De ingang (en parking) van het Fort II bevindt zich recht tegenover dit adres…

https://www.facebook.com/events/907957474302728?active_tab=about

 

Alvast bedankt voor het interview en dan zien we jullie graag terug van vrijdag 29 maart tot en met zondag 30 maart in De Wommel te Wommelgem… 😉

Delen op

Over Deno

Roepnaam Deno… omdat die al mee gaat sinds hij snotneus was… Eerste New Wave gerelateerde herinnering is ergens in de jaren 80: als snotneus naar huis gebracht worden achterop de fiets van een Chiroleidster, met ravenzwarte haren en kool omrande ogen, op wie hij een fietstocht lang smoorverliefd was… In de jaren 90 trouwe volger van het toen nog fysieke Dark Entries musiczine. Eerste wapenfeit was de bespreking van een Sygo Cries tape, in de handen gestopt toen hij op een festival een verkoopstand voor Dark Entries bemande. Carl McCoy’s band Nefilim gaf die dag verstek, maar later zou hij een retro artikel aan Fields of the Nephilim wijden, accidenteel gelijklopend met de comeback die Fields toen maakte… De band met Dark Entries werd verstevigd door middel van een stortvloed aan recensies en concertbesprekingen die een ruim spectrum van de zwarte scène belichtten… met ook aandacht voor artiesten die zich lieten opmerken binnen de bredere avant-garde… Motivatie was en is om nieuwe interessante muziek te ontdekken, persoonlijke helden een forum te kunnen geven en de mogelijkheid die Dark Entries geeft om recht naar de bron toe te gaan en artiesten zélf de pieren uit de neus te kunnen vragen… Wie zijn ze, wat doen ze en waaróm doen ze het… Lid van de officieuze Weird Redactie… Irrelevant fâit-divers : heeft al de 70’s platen van de Bretonse folk-rocker Alan Stivell, omdat hij die de max vindt… …vraagt zich nu af hoe het nu met die Chiroleidster zou zijn…

Wil je Dark Entries steunen? Doe een gift op BE49 0017 6243 8971

© Dark Entries. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp door We Cre8 It.